Výhledové projekty
Výhledové projekty jsou rozsáhlé projekty, jejichž cílem je identifikovat, rozvíjet, testovat a/nebo posuzovat inovativní přístupy (politiky), které mají potenciál začlenit se do běžné praxe, a tím zlepšit systémy vzdělávání a odborné přípravy. Vznikly z důvodu potřeby zaměřit se na podporu inovací v systému vzdělávání, odborné přípravy a mládeže a budou podporovat na budoucnost orientované myšlenky odpovídající klíčovým evropským prioritám. Cílem je podpořit projekty, které buď podporují inovace (průkopnické metody, postupy apod.) a/nebo zajišťují přenos inovací napříč zeměmi, sektory politiky nebo cílovými skupinami.
Očekávají se spíše smíšená partnerství veřejných a soukromých organizací, ve kterých se sejdou výzkumní pracovníci, odborníci z praxe a partneři, kteří jsou schopni oslovit tvůrce politik. Cílem je dosáhnout systémového dopadu na evropské úrovni v jedné z oblastí specificky určených pro každou vyhlášenou výzvu.
Pro rok 2025 byla prozatím vyhlášena výzva s prioritami v oblasti školního vzdělávání, odborného vzdělávání a přípravy, vzdělávání dospělých a digitálního vzdělávání, viz. priority a podrobnější informace níže. Termín pro předkládání žádostí do této výzvy byl stanoven na 27. května. V průběhu roku by měla být vyhlášena ještě dodatečná výzva v oblasti vysokoškolského vzdělávání (o jejím zveřejnění budeme informovat na těchto stránkách).
Proces podávání žádostí probíhá prostřednictvím portálu Funding and Tenders Opportunities (FTOP). Zde jsou zveřejněny aktuální výzvy i termíny, plný dokument výzvy se všemi podrobnými informacemi, formuláře, modelové grantové dohody a další náležitosti.
Téma 1 - School Education: Enhancing basic skills (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-SCHOOL-BS)
- Obsah: Cílem je podpořit čtenářské, matematické, přírodovědné a digitální dovednosti žáků, také v souladu s doporučením Rady Cesty ke školnímu úspěchu. U projektů se předpokládá zaměření na vyučovací a hodnotící metody s již prokazatelným dopadem v oblasti předškolního a školního vzdělávání, které by nyní měly být dále rozšířeny, také s ohledem na žáky ze znevýhodněných prostředí a s odlišným mateřským jazykem. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 13).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: 3 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 2 - Vocational Education and Training: Promote an enabling and supportive environment for vocational excellence at national and/or regional level (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-VET-VE)
- Obsah: Cílem projektu je vytvořit podpůrné struktury pro excelenci v oblasti odborného vzdělávání a přípravy na národních a regionálních úrovních se specifickým zaměřením na projekty Erasmus+ Centra excelence odborného vzdělávání (CoVE). Projekty by se měly zaměřit na podporu CoVE, diseminaci již dosažených výsledků, udržitelnost a rozvoj projektů po jejich skončení či na podporu synergií s dalšími relevantními aktéry, kteří do těchto projektů ještě nejsou zapojeni. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 15).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Téma 2 a 3 dohromady – 8 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+. Zároveň min. 3 organizace, které se aktuálně účastní (nebo se v minulosti účastnily) jednoho z projektů Erasmus+ CoVE.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 3 - Vocational Education and Training: Development of joint VET qualifications and modules (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-VET-QM)
- Obsah: Cílem tématu je podpořit tvorbu a realizaci společných VET kvalifikací a modulů. Společnou kvalifikací/modulem je myšleno to, že zapojené organizace budou nabízet program/modul se stejnými výsledky učení a výsledná kvalifikace bude součástí oficiálního registru kvalifikací v nejméně jedné EU zemi. Součástí kvalifikace musí být učení se prací a také tzv. „mobility window“ (pouze pro určitý počet žáků). Programy/moduly by měly být zaměřeny na nové oblasti a dovednosti, které budou potřeba v budoucnosti pro konkrétní profese a v tomto ohledu mohou čerpat například z výsledků projektů Center excelence odborného vzdělávání, Aliancí pro inovace a podobně. U tohoto tématu se doporučuje také spolupráce s národními/regionálními autoritami zodpovědnými za uznávání kvalifikací. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 17).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Téma 2 a 3 dohromady – 8 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+. Zároveň min. 2 poskytovatelé odborného vzdělávání na úrovni ISCED 3-4.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 4 - Adult Learning: Support to the Pact for Skills (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD- ADULT-PS)
- Obsah: Projekty by se měly zaměřit na podporu organizací zapojených v Paktu pro dovednosti a podpořit dosažení jeho cílů, včetně podpory dvojí ekologické a digitální transformace. Měly by také přispět k dosažení cíle, kdy by se 60 % dospělých mělo minimálně jednou za rok účastnit dalšího vzdělávání do konce roku 2030. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 18).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Téma 4 a 5 dohromady – 8 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+. Zapojené organizace by měly být zároveň registrovanými členy Paktu pro dovednosti.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 5 - Adult Learning: Improving career guidance to support adults’ participation in training (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-ADULT-CG)
- Obsah: Cílem tohoto tématu je podpořit kariérové poradenství za účelem zvýšení počtu dospělých, kteří se pravidelně dále vzdělávání a rozšiřují si své dovednosti. Projekty by se měly zaměřit na identifikaci a testování metod a mechanismů, které zlepšují kariérové poradenství pro dospělé, se specifickým zaměřením na pracovníky s nízkou úrovní dovedností a pracovníky v malých podnicích a mikropodnicích. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 19).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Téma 4 a 5 dohromady – 8 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 6 - Digital education: Assessment of digital skills and competences (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-DIGITAL-SC)
- Obsah: Cílem projektu je vytvořit či rozvíjet systémy hodnocení digitálních dovedností na úrovni základních a středních škol (včetně středních odborných škol) a posoudit proveditelnost konkrétního hodnocení v různých kontextech a v souladu s rámcem kompetencí DigComp. Projekty by se také měly zaměřit na identifikaci faktorů a kritérií, které jsou nezbytné pro vytvoření komplexních funkčních hodnotících metodologií. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 22).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Témata 6, 7 a 8 dohromady – 13 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 7 - Digital education: Ethical and effective use of generative Artificial Intelligence systems in education and training (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-DIGITAL-AI)
- Obsah: Toto téma podpoří připravenost a kapacitu organizací a vzdělávacích systémů (na všech úrovních) pro zavedení generativní umělé inteligence a zajištění jejího efektivního, inkluzivního a etického využití zaměřeného na lidi. Za účelem zajištění široké systémové přenositelnosti výsledků by měl projekt zahrnovat národní a regionální autority odpovědné za veřejné vzdělávání. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 23).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Témata 6, 7 a 8 dohromady – 13 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+. Zároveň min. 1 národní, regionální nebo lokální autorita zodpovědná za veřejné vzdělávání s právem definovat a zavádět systémové změny na své úrovni.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)
Téma 8 - Digital education: Innovative data collection and exchange approaches in primary, secondary education (including vocational education and training) for data-informed decision-making (ERASMUS-EDU-2025-PI-FORWARD-DIGITAL-DM)
- Obsah: Toto téma se zaměřuje na využití dat v oblasti školního a odborného vzdělávání a přípravy za účelem hodnocení a přizpůsobování výukových strategií a metodologií. Metodologie sběru dat se liší napříč EU státy, ale také napříč jednotlivými regiony a konkrétními školami. Projekty pod tímto tématem by se měly soustředit na etické metody sběru dat s přihlédnutím k ochraně soukromí, efektivní způsoby sdílení dat, tvorbu analytických nástrojů a metodologií, které umožní kvalitní využití dat při tvorbě vzdělávacích politik a podobně. Příklady konkrétních aktivit, na které by se měl projekt zaměřit, jsou dostupné v dokumentu výzvy (str. 24/25).
- Maximální rozpočet projektu ze strany EK: 1 mil. euro (zároveň se předpokládá 20% spolufinancování ze strany partnerů).
- Celkový alokovaný rozpočet pro toto téma: Témata 6, 7 a 8 dohromady – 13 mil. euro
- Minimální počet a typ zapojených organizací: Min. 3 organizace ze tří různých tzv. programových zemí Erasmus+.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců
- Předpokládaný začátek projektu: cca únor 2026 (může se mírně změnit v návaznosti na hodnocení žádostí a další návazné kroky)