Již počtvrté v řadě vám předkládáme sborník výjimečných počinů na poli mezinárodního vzdělávání, které se v českém prostředí urodily za poslední rok. Již tradičně jsme vybrali ty nejlepší z projektů spolupráce, výjezdů, dobrovolnictví a dalších aktivit v sedmi programech a sítích, které Dům zahraniční spolupráce spravuje, a nechali odbornou porotu posoudit, které z nich si zaslouží Cenu DZS za mimořádný přínos českému vzdělávání. Na následujících stránkách vám představujeme nejen vítěze, ale celkem 66 úspěšných projektů organizací, institucí i výjezdů jednotlivců, neboť věříme, že i jejich aktivity si zaslouží vaši pozornost.
Fyzické výjezdy i virtuální aktivity mají své výhody a nevýhody. Specifičnost oborů vzdělání bývá koordinátory často uváděna jako hlavní důvod, proč nelze mobilitu realizovat virtuálně. Zatímco projektů realizovaných výhradně virtuální formou mobility je stále poskrovnu, počty projektů s kombinovanými mobilitami se zvyšují. K tomu, aby se i u nás rozvíjely zdárně a smysluplně a přinášely užitek účastníkům, vysílající a přijímající organizaci, má přispět i tato brožura.
Jak jsou na tom evropské systémy vysokoškolského vzdělávání, pokud jde o rovnost a inkluzi? Mají jednotlivé země nastavené takové podmínky, které rovnost a inkluzi umožňují?
Právě toto téma je v oblasti rozvoje politiky EU jedno z klíčových.
Jak uspořádání vzdělávacího systému v dané zemi ovlivňuje rovnost a spravedlnost ve vzdělávání? Odpověď nyní najdete i v češtině v publikace Shrnutí Eurydice: Rovnost ve školním vzdělávání v Evropě: struktury, politiky a výsledky žáků.
Pravidelně aktualizovaná studie Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe zahrnuje v roce 2021 více než 20 strukturálních ukazatelů vývoje politiky v oblasti vzdělávání a odborné přípravy v evropských zemích.
V procesu učení hrají učitelé hlavní úlohu: pouze jejich prostřednictvím mohou žáci a studenti vnímat učení jako plodné a přínosné. Význam učitelské profese posílila v roce 2020 i pandemie. Evropské státy se však potýkají s problémy spojenými se zajištěním kvalitní výuky.