EUROSTUDENT: Co víme o životě vysokoškoláků napříč Evropou
Dům zahraniční spolupráce se stal národním realizátorem největšího evropského socioekonomického výzkumu mezi vysokoškoláky.
Projekt propojuje evropské země prostřednictvím sítě národních partnerů, kteří ve svých zemích zajišťují sběr dat a jejich vyhodnocení. V Česku přebral roli koordinátora a realizátora v devátém kole šetření Dům zahraniční spolupráce (DZS), a to po Centru pro studium vysokého školství.
EUROSTUDENT je mezinárodní výzkumný projekt, který pravidelně sbírá a porovnává data o sociálních a ekonomických podmínkách studentů vysokých škol v Evropě. Nabízí ucelený pohled na realitu studentského života – od financování studia, přes bydlení až po duševní pohodu. Výstupy slouží jako podklad pro tvorbu vzdělávacích politik, zlepšování podmínek na univerzitách i hlubší porozumění tomu, co dnešní studenti skutečně prožívají.
Výstupy projektu, ať už ve formě mezinárodních či národních zpráv, tzv. Intelligence Briefs, s doporučením pro tvůrce vzdělávacích politik, jsou veřejně dostupná. Využívají je výzkumníci, univerzitní experti i samotní studenti – například při rozhodování o zahraničním studiu.
Spuštění dotazníkové šetření a informační kampaně v Česku
V květnu zahajujeme dotazníkové šetření mezi studenty bakalářských a magisterských programů na všech vysokých školách v Česku. Celkem ve spolupráci s vysokými školami oslovíme zhruba 300 tisíc studentů, z toho přibližně 55 tisíc zahraničních. Projekt se však dlouhodobě potýká s nízkým povědomím mezi studenty a s tím související nízkou návratností. „Tento výzkum je nejvýznamnějším mezinárodním šetřením mezi vysokoškolskými studenty a získává klíčová data pro evropské i české politiky. Jsme si ale vědomi, že kvalitní data vznikají jen tehdy, když se zapojí dostatečný počet respondentů. Významně zvýšit zájem o výzkum a následně i návratnost považujeme za klíčový krok k získání relevantního obrazu o životních podmínkách studentů,“ říká Ivan Brhlík, vedoucí oddělení studií a analýz DZS.

Abychom tohoto cíle dosáhli, spouštíme ve spolupráci s vysokými školami a dalšími partnery informační a motivační kampaň. Jejím cílem je zvýšit povědomí o projektu mezi akademickou obcí a zároveň studentům srozumitelně vysvětlit, proč má smysl dotazník vyplnit. Hlavní poselství kampaně je jednoduché: Chceme znát vaše životní podmínky, abychom vám je mohli pomoci zlepšit. Studenti se navíc mohou zapojením do šetření zúčastnit slosování o atraktivní ceny, například vlakové jízdenky. Komunikace poběží na sociálních sítích, univerzitních kanálech i ve fyzickém prostoru kampusů.
Data z projektu EUROSTUDENT tak rozšíří dosavadní znalostní základnu DZS o aktuální informace od všech typů studentů v Česku, které budou poskytnuty tvůrcům veřejných politik ve formě národní zprávy a v budoucnu umožní lépe cílit opatření na podporu spokojenosti studentů