Školy řeší AI, nerovnosti i mezinárodní spolupráci. Konference Schoolink ukázala kondici českého školství
Sdílení zkušeností a hledání praktických cest nám pomůžou obstát v rychle se měnícím vzdělávacím systému.
Dům zahraniční spolupráce (DZS) uspořádal šestý ročník konference Schoolink, který propojil téměř 300 ředitelů, učitelů a odborníků ze škol napříč Českem zapojených do programu Erasmus+.

Že umělá inteligence není strašák, ale nástroj, připomněla hned v úvodu Ivana Böhmová z Národního pedagogického institutu (NPI). Dodala ale, že mezi tím, jak AI používají učitelé v osobním životě, a jak ji umějí využít ve třídách, zeje propast: „Máme tu žáky, kteří v tom běžně jedou, a učitele, kteří ještě nevědí, jak na to. Neměli bychom jít cestou zákazů, ale cestou od znalostí ke kompetencím. Budeme hloupnout, pokud necháme umělou inteligenci přemýšlet za nás.“
Téma digitalizace patřilo k nejpalčivějším, ale nezůstalo jen u technologií. Michal Uhl, ředitel DZS, připomněl, že školství čelí několika zásadním výzvám zároveň: „Transformace trhu práce, nerovnosti v regionech i potřeba nových kompetencí – to potvrzuje i Evropská komise ve svém plánu Unie dovedností. Erasmus+ je jednou z nejlepších odpovědí na tyto výzvy.“

Vedle velkých čísel – letos 683 žádostí o Erasmus+, téměř třikrát víc než v roce 2021 – se mluvilo i o každodenní realitě škol. Workshop Erasmus+ v digitální éře: Jak efektivně využít technologie ve školních projektech ukázal, že řešení nemusí být složitá. Padlet, jednoduchá online nástěnka, dokáže usnadnit třeba přípravu projektů. „Na poradě se každý dívá do mobilu, tady máme všechno na jednom místě,“ smála se Lenka Otáhalová ze ZŠ Bratrství Čechů a Slováků v Bystřici pod Hostýnem. Současně připomněla, že spolupráce mezi učiteli pořád není samozřejmostí: zatímco po žácích se sdílení vyžaduje, sami pedagogové se mu někdy vyhýbají.
Diskuse ale nebyla jen o tom, co se děje přímo ve třídách. Na Schoolinku zazněly i další možnosti, jak zapojit mladé lidi do mezinárodních projektů – od výměn mládeže a dobrovolnictví v rámci Erasmus+ Mládež a Evropského sboru solidarity až po eTwinning a platformu ESEP, které pomáhají školám navazovat partnerství a rozšiřovat dopad projektů online.

Jak Erasmus+ pomáhá otevírat školu a region popsala Monika Bouchalová, čerstvá ředitelka Gymnázia Komenského v Havířově: „Dnes už vyjela třetina našeho učitelského sboru, a když se vrací, předávají zkušenosti dál. Nejde jen o jazyky – dá se zlepšit i v IT nebo naučit nové metody. A to nejdůležitější jsou kontakty. Žáci i učitelé z celého světa si uvědomují, že i v regionu, který bývá považován za okrajový, mají co nabídnout.“
Silně rezonovalo i to, že zpětná vazba od žáků bývá upřímnější než od učitelů – jsou zodpovědnější a dokážou přesně popsat, co jim výjezd dal. A to je možná největší důkaz, že mezinárodní zkušenost dokáže změnit nejen výuku, ale i postoje mladých lidí.

Schoolink tak nebyl jen sérií přednášek a workshopů, ale hlavně místem, kde se propojují lidé a rodí spolupráce. A proto na závěr zaznělo velké překvapení o proměně konceptu akce. „Vyslyšeli jsme vaše přání, aby byl Schoolink ještě více místem pro propojování. Proto od příštího roku otevřeme konferenci kromě slovenským i dalším zahraničním hostům a proměníme ji v mezinárodní událost,“ zakončila vedoucí oddělení školního vzdělávání DZS Alena Zadorožná.
Pokud jste se letošního ročníku nemohli zúčastnit a zajímají vás témata přednášek a workshopů, podívejte na stránky konference – postupně tam budeme nahrávat prezentace a další materiály k prostudování.