Učitel u krajanů v Austrálii a inovativní školy. Co o nás psala média na podzim?

Souhrn těch nejzajímavějších podzimních mediálních výstupů se stopou Domu zahraniční spolupráce.

V prvních dvou podzimních měsících si světová média všímala především zhoršující se epidemiologické situace a nejinak tomu bylo v případě českých sdělovacích prostředků. Zcela přirozeně. Takzvaná druhá koronavirová vlna zasáhla Evropu (a Českou republiku obzvlášť) velmi tvrdě. Jsme proto rádi, že kousek mediálního prostoru zbyl i pro téma mezinárodního vzdělávání. Projekty, o které v Domě zahraniční spolupráce pečujeme, totiž běží pořád, přestože současná situace klade před jejich realizátory mnoho nových výzev. Zároveň však vznikají inspirující příběhy. O některých podala zprávu i naše média. Podívejte se na krátký přehled těch nejzajímavějších mediálních výstupů.

Jak pandemie ovlivnila Erasmus? Tuto otázku si v září položil specializovaný zpravodajský web Euractiv.cz a pro odpověď si přišel k nám. „Až 75 procent studentů nadále počítá s tím, že do zahraničí vyjede. Pouze devět procent studentů nyní ruší výjezdy,“ řekl redaktorům vedoucí vysokoškolských mobilit Roman Klepetko. Stávající studenti v Erasmu+ pokračují také ve velké většině online.

„Už začátkem 90. let jsem učil tři roky češtinu čínské studenty na Pekingské univerzitě, což zorganizoval Dům zahraniční spolupráce. Jejich nabídku jsem pravidelně kontroloval a před třemi lety jsem objevil pozici učitele češtiny v Austrálii. Tak jsem si řekl, že se po 37 letech, na konci své pedagogické kariéry, do konkurzu přihlásím.“ Těmito slovy popsal v rozhovoru pro server Aktuálně známý český jazykovědec Jiří Kostečka moment, kdy se rozhodl stát se učitelem u krajanů v Austrálii a na Novém Zélandu. Jaká byla jeho tříletá zkušenost? A proč se česky chtějí učit například i v Číně? Přečtěte si celý rozhovor!

Učitel u krajanů
Jiří Kostečka strávil učením češtiny dětí krajanů celkem tři roky, a to v Austrálii i na Novém Zélandu. | Foto: Osobní archiv Jiřího Kostečky. Zdroj: aktualne.cz

Ocenění pro učitelku Renatu Večerkovou ze základní školy z Kroměříže neuniklo zase pozornosti tachovské regionální mutaci Deníku. Paní Večerková získala Evropskou cenu eTwinning v kategorii 7 až 11 let za společný česko-bulharský projekt Wonderland. Článek se věnuje také Evropské konferenci pedagogů zapojených do programu eTwinning.

V době pandemie jsou školy nuceny přecházet na online výuku, což před žáky i učitele klade nové technologické výzvy každý den. A právě školám, které jsou zapojené do sítě eTwinning, přechod do online prostoru činí díky větším znalostem technologických nástrojů a praxi menší potíže. „Všechno se rozvinulo díky eTwinningu, což je skvělý nástroj pro vzdělávání učitelů,“ říká v článku Deníku ředitelka Mateřské školy Kytlická v Praze 9 Kateřina Navarová. V textu také zjistíte, jak pomohla v době koronavirové Třída budoucnosti pražské Základní škole Čakovice.