Zástupci všech 50 aliancí Evropských univerzit se setkali v Barceloně 

Erasmus+ CZELO

Druhé Fórum Evropských univerzit se konalo v rámci španělského předsednictví v Radě EU. 

Vedení 50 podpořených aliancí, zástupci členských států, Evropské komise, ale i „tradičních“ univerzitních sítí (EUA, Coimbra Group atd.) a studentských organizací se setkali v září v Barceloně na již druhém Fóru Evropských univerzit. Jeho hlavním cílem bylo propojit aktéry zapojené do iniciativy Evropských univerzit a poskytnout jim prostor pro diskuzi nad důležitými tématy, úspěchy, společnými výzvami i budoucností aliancí. Mezi účastníky nechyběli ani zástupci českých institucí (Univerzita Karlova, Univerzita Palackého v Olomouci). Akce tak navázala na první fórum, které se konalo v červnu 2022 ve Versailles a iniciovalo jej francouzské předsednictví Rady EU. 

Dvoudenní nabitý program sestával ze dvou panelových diskuzí a osmi tematických bloků. První panel se zaměřil na transformativní potenciál aliancí a výzvy na úrovni členských států, včetně potřebných reforem národních legislativ, které by mezinárodní spolupráci výrazně usnadnily. Hosté druhého panelu diskutovali o společenském přesahu iniciativy a o tom, jak aliance lépe přiblížit evropské společnosti. Řešila se jak otázka komunikace – jakými způsoby a pomocí jakých nástrojů lépe dostat aliance do povědomí veřejnosti, ale také spolupráce s místními/regionálními subjekty (50 aliancí nyní spolupracuje celkem s téměř 1 700 různými partnery), důležitost zapojení univerzit do lokálních ekosystémů a zohledňování potřeb (různorodé) společnosti. 

II EUI Forum 2023

Představily se projekty pilotující značku Evropského diplomu i právní status aliancí 

Tematické bloky se věnovaly různým tématům, stručně si o nich můžete přečíst v bodech níže, podrobněji pak na webové stránce Fóra, kde se můžete také podívat na záznam.

  • Značka Evropského diplomu | V panelu diskutovali zástupci všech 6 projektů, které byly vybrány a podpořeny v rámci výzvy Erasmus+, aby tento koncept testovaly. Do projektů je zapojeno celkem 21 aliancí, 17 ministerstev a 22 akreditačních úřadů a jedním z hlavních výstupů mají být doporučení týkající se možného Evropského diplomu. Projekty trvají 12 měsíců a momentálně se blíží k poločasu, panelisté proto sdíleli své dosavadní zkušenosti s testováním různých možných kritérií, s posuzováním, jak navrhovaným kritériím odpovídají existující společné programy a s procesem vytváření samotné značky a certifikátu. Také se věnovali analýze přidané hodnoty Evropského diplomu (z pohledu studentů i různých stakeholderů) a reflektovali aplikovatelnost diplomu na různé obory či regulované profese, praktické záležitosti ohledně udělování diplomů atp. 

  • Právní status aliancí | V panelu diskutovali zástupci všech 4 projektů, které byly vybrány a podpořeny v rámci výzvy Erasmus+, aby tento nástroj testovaly. Pohledy na potřebu, ne/výhody a pojetí právního statusu se napříč aliancemi liší, také 4 pilotní projekty přistoupily k tématu různě. Posluchači tak měli možnost nahlédnout na danou problematiku z několika perspektiv. Panelisté sdíleli dosavadní zkušenosti s implementací různých typů právních statusů i s překážkami, které je na cestě potkaly a diskutovali o tom, jak je do budoucna řešit. 

II EUI Forum 2023

Monitorovací rámec a budoucnost aliancí 

  • Monitorovací rámec aliancí | Komise během léta zveřejnila předběžnou verzi monitorovacího rámce, jehož účelem je zhodnotit pokrok a transformační potenciál aliancí, a poskytnout tak potřebná data pro přípravu dalšího programového a finančního období. Panelisté zdůrazňovali nutnost flexibility (zohledňující různorodost aliancí), dlouhodobého a komplexního přístupu (beroucí v potaz všechny univerzitní mise a synergie mezi nimi). Zároveň doporučovali vyhnout se nadměrné zátěži aliancí při sběru dat (za tímto účelem lze využít např. již zavedené průběžné monitorovací zprávy, průzkumy a další).  

  • Finanční udržitelnost aliancí | Evropská komise společně s členskými státy EU a dalšími stakeholdery připravuje finanční rámec (tzv. „Investment pathway“) pro Evropské univerzity na další finanční období. Ten je postaven na komplexnějším přístupu. V duchu propojování vzdělávacích aktivit s ostatními misemi aliancí se snaží hledat synergie mezi různými finančními nástroji – zejména mezi programy Erasmus+ a Horizont Evropa, evropskými strukturálními fondy a dalšími zdroji na národní či regionální úrovni. Panelisté diskutovali o možném směřování nového rámce a připomněli, že jeho navržení není jednoduché i vzhledem ke komplexnosti vysokoškolských systémů v EU (systém financování univerzit se napříč státy liší) i různému přístupu k iniciativě (podpora univerzit zapojených do aliancí je rovněž v každém státě jiná). 

Globální spolupráce a otevřenost aliancí 

  • Spolupráce aliancí s třetími zeměmi | V rámci tohoto bloku byly představeny různé modely internacionalizace, které se mezi aliancemi objevují. Některé aliance od začátku navázaly strategická partnerství s VŠ institucemi mimo EU a začaly pilotovat společné aktivity, jiné se (zatím) soustředí na založení aliance samotné a teprve identifikují potenciální budoucí partnery – a některé zvažují, zda se vůbec globální spolupráci otvírat. Panelisté sdíleli své zkušenosti s regiony mimo EU (zejm. s africkými a ukrajinskými univerzitami) a diskutovali o otevřenosti iniciativy, výzvách a přínosech „externí dimenze aliancí“.  

  • Zajišťování kvality a automatické uznávání kvalifikací | Panelisté diskutovali o potřebách v oblasti automatického uznávání a zajišťování kvality – na institucionální, národní i EU úrovni. Sdíleli také zkušenosti s projekty testujícími zajišťování kvality na úrovni aliance, debatovali o přínosech takového mechanismu i o krocích, které jsou k zajišťování kvality v rámci aliance nezbytné.

II EUI Forum 2023

Další role univerzit: výzkum, inovace, služba veřejnosti 

  • Výzkumné a inovační aktivity aliancí | Diskutující se shodli, že je důležité nadále posilovat výzkumnou a inovační dimenzi aliancí, která je zásadní jak pro regionální rozvoj, tak pro globální konkurenceschopnost. Propojení všech misí univerzit umožňuje intenzivnější spolupráci akademiků, studentů i dalších stakeholderů, což je mimo jiné důležité pro rozvoj dovedností a potřebných kompetencí. Aliance mají také jedinečný potenciál v rozvoji otevřené vědy a reformy hodnocení výzkumu. Výzkumný a inovační rozměr aliancí by měl býti nadále financován v rámci programu Horizont Evropa a v budoucnu i v rámci iniciativy European Excellence Initiative

  • Společenská dimenze | Hosté se věnovali tématu inkluze a diverzity, a to nejen z hlediska zvyšování zapojení všech společenských skupin do mobilit a vzdělávacích příležitostí, ale také z hlediska žádoucího zapojování studentů do samotného chodu aliance. 

Více o Fóru se dočtete na webové stránce, najdete zde i podkladové dokumenty k jednotlivým debatám a nahrávky.

II EUI Forum 2023

Zdroj fotografií: španělské předsednictví.