Podcast Projektor: České sekce ve Francii a nezbytnost mezinárodního vzdělávání už na střední

MB, oddělení komunikace a regionální spolupráce

Akademická informační agentura

Hostem podcastu Projektor byl Stanislav Štech, absolvent československé sekce Carnotova lycea v Dijonu a bývalý ministr školství.

Letos si připomínáme stoleté výročí českých sekcí ve Francii, v rámci kterých mohou čeští středoškoláci studovat a získat maturitu na francouzských lycejích v Dijonu a Nimes.  Od počátku 20. let 20. století odolal tento výjimečný pedagogický projekt dvěma světovým válkám a změně režimů až do dnešní doby, kdy péče o něj přešla k nám do Domu zahraniční spolupráce. Studium na francouzských lyceích absolvovala za jedno století řada významných českých a slovenských osobností, spisovatelů, umělců, akademiků nebo politiků.

Jedním z absolventů je také Stanislav Štech, profesor pedagogické psychologie na Univerzitě Karlově a bývalý ministr školství, který přijal naše pozvání do studia. „Ke studiu ve Francii jsem se dostal náhodou. Pocházím z rodiny s dělnickým backgroundem, ale chodil jsem na soukromé hodiny francouzštiny už od svých dvanácti let, protože jsem byl hodně aktivní dítě a moje maminka chtěla, abych měl nějak vyplněný volný čas. Když jsem nastoupil v Podbořanech na gymnázium, tak se mě můj tehdejší učitel francouzštiny, shodou okolností ten, který mě předtím dával soukromé lekce, zeptal, jestli se nechci zkusit přihlásit do výběrového řízení na francouzské lyceum. A takhle to celé vzniklo,“ vzpomíná Štech v podcastu. Ve Francii strávil na internátní škole tři roky, a ačkoliv to pro něj, jakožto kluka z východního bloku nebylo ze začátku jednoduché, učitelé i spolužáci ho velmi rychle přijali. Na lyceu sice panoval přísný internátní režim s minimem příležitostí poznat z Francie i jiná místa než prostory školy, ale mladí studenti si vždycky najdou nějaký způsob, jak zažít dobrodružství. „Lyceum se vyznačovalo tvrdým režimem, který nesl ještě stopy jakési napoleonské disciplíny a výchovy, časté byly například takzvané studijní permanence. A přestože to nebylo dovoleno, tak jsme s kamarády během letních prázdnin objížděli Francii autostopem,“ popisoval svá studijní léta v sedmdesátých letech s úsměvem Štech.

Stanislav Štech
Zdroj fotografie: Twitter Ambassade de France en République tchèque / Velvyslanectví Francie v České republice

V čem byl ten největší rozdíl mezi tehdejší francouzskou a československou střední školou? A jak se oba systémy od sebe liší dnes? Proč je pro studenty i učitele zkušenost mezinárodního výjezdu důležitá již na úrovni sekundárního vzdělávání a co musí české školy a vzdělávání udělat pro to, abychom byli více otevření světu? O tom všem jsme si povídali v novém podcastu, který si můžete naladit na našem webu nebo v podcastových aplikacích.  Zajímají vás příběhy studentů, stážistů, učitelů a dobrovolníků, kteří vyjeli do zahraničí na zkušenou? Nalaďte si náš druhý podcast Za hranicí a už vám ze světa mezinárodního vzdělávání nic neunikne.