Kritéria způsobilosti, výběru a ocenění European Innovative Teaching Award 2023

Erasmus+

Hodnocení “European Innovative Teaching Award“ (EITA) 2022 bude probíhat ve čtyřech kategoriích na základě hodnotících kritérií.

Evropské ocenění  “European Innovative Teaching Award” (EITA)  je aktivitou Evropské komise s cílem představit veřejnosti ty nejlepší inovativní výukové postupy využité v projektech realizovaných v rámci programu Erasmus+. Cílem této aktivity je ocenit práci škol a jejich učitelů, zdůraznit touto cestou hodnotu evropské spolupráce na poli vzdělávání a podpořit vznikající platformu Evropský vzdělávací prostor (European Education Area). Mezi specifické cíle ocenění patří:

  • Ocenit práci škol a zviditelnit práci učitelů 
  • Identifikovat a představit vynikající výukové a vzdělávací postupy
  • Posílit vzájemné vzdělávání mezi učiteli a pracovníky škol 
  • Zdůraznit význam programu Erasmus+ a evropské spolupráce mezi učiteli

Kategorie hodnocení

European Innovative Teahcing Award je udělována v těchto kategoriích:

1. předškolní vzdělávání (MŠ)

2. primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ)

3. sekundární vzdělávání (2. stupeň ZŠ a gymnázia)

4. odborné vzdělávání a příprava

Kritéria způsobilosti

1. Národní agentura k ocenění vybírá na základě závěrečných zpráv mezi ukončenými projekty Erasmus+, které jsou součástí Klíčové akce 1 (Vzdělávací mobility jednotlivců) a Klíčové akce 2 (Strategická partnerství).

2. Oceněny mohou být projekty, které začaly v období 2018 – 2022, ve kterých  je česká organizace koordinátorem projektu.

3. Projekt, který již obdržel EITA v minulých letech nemůže být oceněn znovu.

4. Za ukončený je považován projekt, jehož závěrečná zpráva byla řádně podána, evaluována a uzavřena k 31. 12. 2022.

Kritéria výběru: priorita tématu

Každý rok definuje Evropská komise téma, které musí projekty naplňovat, aby mohly být zařazeny pro výběr k ocenění EITA. V roce 2023 je tématem roku ‘Vzdělávání a kreativita ‘ ve spojitosti s Evropským rokem dovedností.

Téma roku  je v projektech reflektováno především s důrazem na využití již existujících i nových typů digitálních technologií v současném systému vzdělávání, jako jsou například umělá inteligence, robotika, programování, virtuální realita, podnikavost, apod.

Kritéria ocenění: charakteristiky inovace

Ocenění EITA bude uděleno na základě následujících kritérií. Každé kritérium bude hodnoceno na bodové škále od 1 (slabé) do 10 (výborné):

Metodologie

V čem spočívá inovativnost výukových a učebních přístupů, které jsou zpracovány a implementovány v projektu?

  • Multidisciplinární přístupy
  • Rozvoj klíčových kompetencí (znalostí, dovedností a postojů)
  • Propojení formálního, neformálního a informálního učení
  • Inkluze, participace, spolupráce
  • Inovativní využití digitálních nástrojů (zejména eTwinningu)
  • Aktivní role studentů v procesu učení

Prostředí

Jakým způsobem podporují výuková prostředí zapojená do projektu inovativní přístupy k výuce a učení?

  • Školy jako nositelé inovace
  • Kreativní využití učebních prostorů
  • Udržitelné využívání dostupných zdrojů
  • Celoškolní přístup
  • Mezipředmětová spolupráce

Učitelé

Jakými způsoby ovlivňují učitelé/pedagogové zapojení do projektů inovativní procesy výuky a učení?

  • Iniciativa učitelů jako inovátorů
  • Kompetence učitelů
  • Spolupráce učitelů a vzájemné učení

Dopad

Jaký je dopad inovativních vyučovacích a učebních procesů vypracovaných a implementovaných v projektu?

  • Přímý dopad na cílové skupiny
  • Inkluze účastníků s omezenými příležitostmi
  • Dopad na ostatní studenty, učitele, školy, místní komunitu