Kritéria způsobilosti, výběru a ocenění European Innovative Teaching Award 2023
Hodnocení “European Innovative Teaching Award“ (EITA) 2022 bude probíhat ve čtyřech kategoriích na základě hodnotících kritérií.
Evropské ocenění “European Innovative Teaching Award” (EITA) je aktivitou Evropské komise s cílem představit veřejnosti ty nejlepší inovativní výukové postupy využité v projektech realizovaných v rámci programu Erasmus+. Cílem této aktivity je ocenit práci škol a jejich učitelů, zdůraznit touto cestou hodnotu evropské spolupráce na poli vzdělávání a podpořit vznikající platformu Evropský vzdělávací prostor (European Education Area). Mezi specifické cíle ocenění patří:
- Ocenit práci škol a zviditelnit práci učitelů
- Identifikovat a představit vynikající výukové a vzdělávací postupy
- Posílit vzájemné vzdělávání mezi učiteli a pracovníky škol
- Zdůraznit význam programu Erasmus+ a evropské spolupráce mezi učiteli
Kategorie hodnocení
European Innovative Teahcing Award je udělována v těchto kategoriích:
1. předškolní vzdělávání (MŠ)
2. primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ)
3. sekundární vzdělávání (2. stupeň ZŠ a gymnázia)
4. odborné vzdělávání a příprava
Kritéria způsobilosti
1. Národní agentura k ocenění vybírá na základě závěrečných zpráv mezi ukončenými projekty Erasmus+, které jsou součástí Klíčové akce 1 (Vzdělávací mobility jednotlivců) a Klíčové akce 2 (Strategická partnerství).
2. Oceněny mohou být projekty, které začaly v období 2018 – 2022, ve kterých je česká organizace koordinátorem projektu.
3. Projekt, který již obdržel EITA v minulých letech nemůže být oceněn znovu.
4. Za ukončený je považován projekt, jehož závěrečná zpráva byla řádně podána, evaluována a uzavřena k 31. 12. 2022.
Kritéria výběru: priorita tématu
Každý rok definuje Evropská komise téma, které musí projekty naplňovat, aby mohly být zařazeny pro výběr k ocenění EITA. V roce 2023 je tématem roku ‘Vzdělávání a kreativita ‘ ve spojitosti s Evropským rokem dovedností.
Téma roku je v projektech reflektováno především s důrazem na využití již existujících i nových typů digitálních technologií v současném systému vzdělávání, jako jsou například umělá inteligence, robotika, programování, virtuální realita, podnikavost, apod.
Kritéria ocenění: charakteristiky inovace
Ocenění EITA bude uděleno na základě následujících kritérií. Každé kritérium bude hodnoceno na bodové škále od 1 (slabé) do 10 (výborné):
Metodologie
V čem spočívá inovativnost výukových a učebních přístupů, které jsou zpracovány a implementovány v projektu?
- Multidisciplinární přístupy
- Rozvoj klíčových kompetencí (znalostí, dovedností a postojů)
- Propojení formálního, neformálního a informálního učení
- Inkluze, participace, spolupráce
- Inovativní využití digitálních nástrojů (zejména eTwinningu)
- Aktivní role studentů v procesu učení
Prostředí
Jakým způsobem podporují výuková prostředí zapojená do projektu inovativní přístupy k výuce a učení?
- Školy jako nositelé inovace
- Kreativní využití učebních prostorů
- Udržitelné využívání dostupných zdrojů
- Celoškolní přístup
- Mezipředmětová spolupráce
Učitelé
Jakými způsoby ovlivňují učitelé/pedagogové zapojení do projektů inovativní procesy výuky a učení?
- Iniciativa učitelů jako inovátorů
- Kompetence učitelů
- Spolupráce učitelů a vzájemné učení
Dopad
Jaký je dopad inovativních vyučovacích a učebních procesů vypracovaných a implementovaných v projektu?
- Přímý dopad na cílové skupiny
- Inkluze účastníků s omezenými příležitostmi
- Dopad na ostatní studenty, učitele, školy, místní komunitu