Malí cestovatelé, velké zážitky: Jak mateřské školy mění výuku díky Erasmus+

LK

Erasmus+

Erasmus+ už dávno není jen pro vysokoškoláky. Do programu se s úspěchem zapojují také mateřské školy.

Jak takový výjezd školkových dětí probíhá? Co všechno přináší dětem i pedagogům? A proč se nebát udělat první krok? O své zkušenosti se s námi podělily hned dvě ředitelky – Anna Polehlová Jourová z třebíčské Kindergarten At The Castle - Mateřské školy Na Hradě a Martina Janečková z MŠ Brno, Černopolní 3a. 

Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě
Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě ve Španělsku. Foto: Archiv MŠ

Začalo to inspirací – a odvahou

Každá ze školek si k myšlence vycestovat s dětmi našla svou vlastní cestu. Spojuje je však odvaha otevřít se novým obzorům.

„Myšlenka na výjezd dětí do zahraničí vzešla z naší dlouhodobé snahy rozvíjet jejich otevřenost a vnímání kulturní rozmanitosti už od raného věku. Přímý kontakt s vrstevníky z jiné země považujeme za silný impulz pro přirozené učení, spolupráci a růst. Inspirací nám byly předchozí mobility pedagogů v rámci programu Erasmus+, které nás motivovaly nabídnout podobnou zkušenost i našim dětem. Když jsme s touto myšlenkou oslovili rodiče, setkala se s nadšením a velkým zájmem,“ vysvětluje Anna Polehlová Jourová, jejíž školka navštívila partnerskou školu ve Španělsku. 

Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě
Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě ve Španělsku. Foto: Archiv MŠ

Pro Martinu Janečkovou z MŠ Černopolní byla klíčová inspirace jinými školkami a fakt, že do výjezdu šly společně tři brněnské MŠ jako tým. „Navštívili jsme mateřskou školu v Bratislavě, a i díky této zkušenosti jsme si řekli: Ano, tohle chceme zažít i s našimi dětmi.“

V hlavní roli děti

Obě školky postavily program mobility tak, aby se děti co nejvíce zapojily. Ve španělském prostředí si děti z MŠ Na Hradě vyzkoušely běžný den v tamní školce – hry, tvoření, pohyb, zpěv i společné miniprojekty. Ve slovenské školce se děti z Brna ponořily do zážitkového učení na téma Cesta kolem světa, hrály si v čítárně, tvořily keramiku nebo se učily dopravní pravidla na školním hřišti.

MŠ Brno, Černopolní 3a
MŠ Brno, Černopolní 3a v Bratislavě. Foto: Archiv MŠ

Děti se nejen seznámily s jiným jazykem a prostředím, ale také si přirozeně osvojovaly nové způsoby spolupráce a komunikace. „Zažily, že angličtina opravdu funguje jako most – a samy se přes něj chtěly dostat,“ dodává Anna Polehlová Jourová.

Pedagogové: sdílení, inspirace, růst

Součástí obou výjezdů byl také job shadowing – tedy stínování na pracovišti v zahraniční školce. Pedagogové sdíleli zkušenosti, diskutovali o přístupu k dětem i spolupráci s rodiči a přivezli si konkrétní nápady: od využití čítárny přes fitness prvky až po nové způsoby projektového učení.

„Pro náš tým to byla cenná příležitost k reflexi vlastní praxe a inspirace z jiného kulturního kontextu. Obohatili jsme se profesně i lidsky,“ říká Anna Polehlová Jourová.

Nebát se a jít do toho

Samozřejmě – mobilita s malými dětmi není bez výzev. „Největší výzvou byla organizace a logistika – příprava, administrativa, komunikace s rodiči. Pomohla nám důkladná příprava – s dětmi jsme během týdnů nacvičovali situace, které by je mohly potkat, hráli jsme scénky z letiště apod. Klíčová byla i otevřená a partnerská komunikace s rodiči. Velkou oporu jsme měli v dobře fungujícím vztahu s partnerskou školou,“ přiznává Anna Polehlová Jourová.

Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě
Kindergarten At The Castle - Mateřská škola Na Hradě. Foto: Archiv MŠ.

Naopak tým z Brna uvádí, že se s většími překážkami nesetkali. Klíčové pro úspěšné uskutečnění těchto akcí byla ale samozřejmě chuť hledat cesty, jak to udělat.

Erasmus+ jako cesta k větší otevřenosti

Obě ředitelky se shodují: program Erasmus+ má smysl i pro mateřské školy. „Dětem otevírá svět, ve kterém je přirozené spolupracovat napříč kulturami. Pedagogům dává prostor pro růst,“ říká Polehlová Jourová.

„Je to cesta, jak posilovat internacionalizaci už v předškolním věku. A je to přínos nejen pro děti a učitele, ale i pro region a celou společnost,“ doplňuje Janečková.

MŠ Brno, Černopolní 3a
MŠ Brno, Černopolní 3a v Bratislavě. Foto: Archiv MŠ.

Do výjezdů v rámci programu Erasmus+ školního vzdělávání se mohou zapojit všechny mateřské školy zapsané v rejstříku MŠMT. Skupinové mobility dětí nabízejí první zkušenost se zahraničím a pomáhají jim přirozeně vnímat kulturní rozmanitost.

Hlavní roli ale mohou hrát i pedagogové – právě pro ně je Erasmus+ skvělou příležitostí, jak profesně i osobně růst. Jazykové kurzy pomáhají překonávat komunikační bariéry, metodické semináře přinášejí nové nápady do výuky, od podpory inkluze až po ekologickou výchovu.

MŠ Brno, Černopolní 3a
MŠ Brno, Černopolní 3a v Bratislavě. Foto: Archiv MŠ

Velký přínos má již výše zmíněný job shadowing. Zkušenosti, které si pedagogové z těchto mobilit přivezou, se pak přirozeně promítají do života celé školky. U dětí posilují skupinové výjezdy sociální a komunikační dovednosti prostřednictvím her a aktivit v mezinárodním prostředí. Mobilita také podporuje otevřenost školy vůči světu a přispívá k celkovému zlepšení kvality předškolního vzdělávání.

A co vy? Troufnete si taky?

Mateřské školy mají v rámci programu Erasmus+ otevřené dveře. A jak ukazují zkušenosti škol z Brna i z Třebíče, mobilita s dětmi i pedagogy je nejen možná, ale hlavně obohacující. Stačí udělat první krok – a svět se může otevřít i vašim dětem.

Text vznikl pro speciál časopisu Řízení školy zaměřený na MŠ.