Malí cestovatelé, velké zážitky: Jak mateřské školy mění výuku díky Erasmus+
Erasmus+ už dávno není jen pro vysokoškoláky. Do programu se s úspěchem zapojují také mateřské školy.
Jak takový výjezd školkových dětí probíhá? Co všechno přináší dětem i pedagogům? A proč se nebát udělat první krok? O své zkušenosti se s námi podělily hned dvě ředitelky – Anna Polehlová Jourová z třebíčské Kindergarten At The Castle - Mateřské školy Na Hradě a Martina Janečková z MŠ Brno, Černopolní 3a.

Začalo to inspirací – a odvahou
Každá ze školek si k myšlence vycestovat s dětmi našla svou vlastní cestu. Spojuje je však odvaha otevřít se novým obzorům.
„Myšlenka na výjezd dětí do zahraničí vzešla z naší dlouhodobé snahy rozvíjet jejich otevřenost a vnímání kulturní rozmanitosti už od raného věku. Přímý kontakt s vrstevníky z jiné země považujeme za silný impulz pro přirozené učení, spolupráci a růst. Inspirací nám byly předchozí mobility pedagogů v rámci programu Erasmus+, které nás motivovaly nabídnout podobnou zkušenost i našim dětem. Když jsme s touto myšlenkou oslovili rodiče, setkala se s nadšením a velkým zájmem,“ vysvětluje Anna Polehlová Jourová, jejíž školka navštívila partnerskou školu ve Španělsku.

Pro Martinu Janečkovou z MŠ Černopolní byla klíčová inspirace jinými školkami a fakt, že do výjezdu šly společně tři brněnské MŠ jako tým. „Navštívili jsme mateřskou školu v Bratislavě, a i díky této zkušenosti jsme si řekli: Ano, tohle chceme zažít i s našimi dětmi.“
V hlavní roli děti
Obě školky postavily program mobility tak, aby se děti co nejvíce zapojily. Ve španělském prostředí si děti z MŠ Na Hradě vyzkoušely běžný den v tamní školce – hry, tvoření, pohyb, zpěv i společné miniprojekty. Ve slovenské školce se děti z Brna ponořily do zážitkového učení na téma Cesta kolem světa, hrály si v čítárně, tvořily keramiku nebo se učily dopravní pravidla na školním hřišti.

Děti se nejen seznámily s jiným jazykem a prostředím, ale také si přirozeně osvojovaly nové způsoby spolupráce a komunikace. „Zažily, že angličtina opravdu funguje jako most – a samy se přes něj chtěly dostat,“ dodává Anna Polehlová Jourová.
Pedagogové: sdílení, inspirace, růst
Součástí obou výjezdů byl také job shadowing – tedy stínování na pracovišti v zahraniční školce. Pedagogové sdíleli zkušenosti, diskutovali o přístupu k dětem i spolupráci s rodiči a přivezli si konkrétní nápady: od využití čítárny přes fitness prvky až po nové způsoby projektového učení.
„Pro náš tým to byla cenná příležitost k reflexi vlastní praxe a inspirace z jiného kulturního kontextu. Obohatili jsme se profesně i lidsky,“ říká Anna Polehlová Jourová.
Nebát se a jít do toho
Samozřejmě – mobilita s malými dětmi není bez výzev. „Největší výzvou byla organizace a logistika – příprava, administrativa, komunikace s rodiči. Pomohla nám důkladná příprava – s dětmi jsme během týdnů nacvičovali situace, které by je mohly potkat, hráli jsme scénky z letiště apod. Klíčová byla i otevřená a partnerská komunikace s rodiči. Velkou oporu jsme měli v dobře fungujícím vztahu s partnerskou školou,“ přiznává Anna Polehlová Jourová.

Naopak tým z Brna uvádí, že se s většími překážkami nesetkali. Klíčové pro úspěšné uskutečnění těchto akcí byla ale samozřejmě chuť hledat cesty, jak to udělat.
Erasmus+ jako cesta k větší otevřenosti
Obě ředitelky se shodují: program Erasmus+ má smysl i pro mateřské školy. „Dětem otevírá svět, ve kterém je přirozené spolupracovat napříč kulturami. Pedagogům dává prostor pro růst,“ říká Polehlová Jourová.
„Je to cesta, jak posilovat internacionalizaci už v předškolním věku. A je to přínos nejen pro děti a učitele, ale i pro region a celou společnost,“ doplňuje Janečková.

Do výjezdů v rámci programu Erasmus+ školního vzdělávání se mohou zapojit všechny mateřské školy zapsané v rejstříku MŠMT. Skupinové mobility dětí nabízejí první zkušenost se zahraničím a pomáhají jim přirozeně vnímat kulturní rozmanitost.
Hlavní roli ale mohou hrát i pedagogové – právě pro ně je Erasmus+ skvělou příležitostí, jak profesně i osobně růst. Jazykové kurzy pomáhají překonávat komunikační bariéry, metodické semináře přinášejí nové nápady do výuky, od podpory inkluze až po ekologickou výchovu.

Velký přínos má již výše zmíněný job shadowing. Zkušenosti, které si pedagogové z těchto mobilit přivezou, se pak přirozeně promítají do života celé školky. U dětí posilují skupinové výjezdy sociální a komunikační dovednosti prostřednictvím her a aktivit v mezinárodním prostředí. Mobilita také podporuje otevřenost školy vůči světu a přispívá k celkovému zlepšení kvality předškolního vzdělávání.
A co vy? Troufnete si taky?
Mateřské školy mají v rámci programu Erasmus+ otevřené dveře. A jak ukazují zkušenosti škol z Brna i z Třebíče, mobilita s dětmi i pedagogy je nejen možná, ale hlavně obohacující. Stačí udělat první krok – a svět se může otevřít i vašim dětem.
Text vznikl pro speciál časopisu Řízení školy zaměřený na MŠ.