EITA 2025: Evropská jazyková cena Label nově součástí jednotného ocenění za inovativní výuku

Evropská komise rozšiřuje rámec ocenění EITA a podporuje tím komplexní pohled na kvalitu a rozvoj vzdělávání.

Předávání cen EITA a EJCL 2024. Foto: Petr Zewlakk Vrabec/DZS
Předávání cen EITA a EJCL 2024. Foto: Petr Zewlakk Vrabec/DZS

European Innovative Teaching Award (EITA) a Evropská jazyková cena Label (EJCL) představují iniciativy Evropské komise (EK), jejichž cílem je zviditelnit nejzajímavější inovativní výukové postupy realizované prostřednictvím programu Erasmus+. V roce 2025 došlo ke spojení EITA a EJCL, kdy EJCL se stává jednou z kategorií hodnocení EITA.

Oceňovány budou pouze projekty realizované v rámci programu Erasmus+, které k ocenění vybírá v souladu s pokyny EK přímo národní agentura na základě závěrečných zpráv ukončených projektů. Cílem této aktivity je vyzdvihnout práci škol a jejich učitelů, zdůraznit hodnotu evropské spolupráce na poli vzdělávání a podpořit vznikající platformu Evropský vzdělávací prostor (European Education Area) jako součást Unie dovedností.

Mezi specifické cíle ocenění patří:

  • ocenit práci škol a zviditelnit práci učitelů
  • identifikovat a představit vynikající výukové a vzdělávací postupy
  • posílit vzájemné vzdělávání mezi učiteli a pracovníky škol
  • zdůraznit význam programu Erasmus+ a evropské spolupráce mezi učiteli

Kategorie hodnocení

European Innovative Teaching Award je udělována v těchto kategoriích:

  1. předškolní vzdělávání (MŠ)
  2. primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ) a sekundární vzdělávání (2. stupeň ZŠ a gymnázia)
  3. odborné vzdělávání a příprava
  4. vzdělávání dospělých
  5. Evropská jazyková cena Label (Klíčová akce 1 /KA1/: školní vzdělávání, odborné vzdělávání a příprava, vzdělávání dospělých; Klíčová akce 2 /KA2/: školní vzdělávání, odborné vzdělávání a příprava, vzdělávání dospělých, vysokoškolské vzdělávání)

Kritéria způsobilosti

  • Národní agentura k ocenění vybírá projekty na základě závěrečných zpráv mezi ukončenými projekty Erasmus+, které jsou součástí Klíčové akce 1 (Vzdělávací mobility jednotlivců) a Klíčové akce 2 (Strategická partnerství).
  • Oceněny mohou být projekty, které začaly v období 2020 – 2024, ve kterých je česká organizace koordinátorem projektu, u kategorie Evropská jazyková cena Label se vybírají projekty ukončené v období 1. 1. 2024 – 31. 12. 2024, které zaškrtly svůj zájem o EJCL při podávání závěrečné zprávy.
  • Za ukončený je považován projekt, jehož závěrečná zpráva byla řádně podána, evaluována a uzavřena k 31. 12. 2024.
  • Projekt, který již obdržel EITA v minulých letech, nemůže být oceněn znovu.

Kritéria výběru: priorita tématu

Každý rok definuje Evropská komise téma, které musí projekty naplňovat, aby mohly být zařazeny pro výběr k ocenění EITA. V roce 2025 je tématem roku Výchova k občanství – účast na demokratickém životě, společné hodnoty a občanská angažovanost. U nominace v rámci kategorie EJCL mohou projekty naplňovat i všechna předchozí evropská témata pro udělení EJCL.

Téma se zaměřuje na posilování postavení lidí jako aktivních občanů, podporu sociálního začleňování a zajištění toho, aby rozmanité hlasy přispívaly k utváření inkluzivnější a demokratičtější Evropy. To zahrnuje pochopení kontextu Evropské unie, zejména pokud jde o společné hodnoty EU, jako je respekt k demokratickým principům, lidské důstojnosti, jednotě a rozmanitosti, mezikulturnímu dialogu a také evropskému sociálnímu, kulturnímu a historickému dědictví.

Téma se rovněž zabývá omezenou účastí občanů na demokratických procesech a jejich nedostatečnými znalostmi. Snaží se jim pomoci překonat obtíže spojené s aktivním zapojením a účastí v jejich komunitách i v politickém a společenském životě EU prostřednictvím formálního i neformálního vzdělávání. Aktivní občanství a etika v rámci celoživotního učení mohou napomoci rozvoji sociálních a mezikulturních kompetencí, kritického myšlení a mediální gramotnosti.

Kritéria ocenění: charakteristiky inovace

Ocenění EITA bude uděleno na základě následujících kritérií. Každé kritérium bude hodnoceno na bodové škále od 1 (slabé) do 10 (výborné):

Metodologie

V čem spočívá inovativnost výukových a učebních přístupů, které jsou zpracovány a implementovány v projektu?

  • multidisciplinární přístupy
  • rozvoj klíčových kompetencí (znalostí, dovedností a postojů)
  • propojení formálního, neformálního a informálního učení
  • inkluze, participace, spolupráce
  • aktivní role studentů v procesu učení
  • využití spolupráce s externími subjekty ve výuce

Inovační prostředí

Jakým způsobem podporují výuková prostředí zapojená do projektu inovativní přístupy k výuce a učení?

  • školy jako nositelé inovace
  • budování pozitivního klimatu ve škole
  • udržitelné využívání dostupných zdrojů
  • celoškolní přístup
  • mezipředmětová spolupráce

Role učitelů

Jakými způsoby ovlivňují učitelé/pedagogové zapojení do projektů inovativní procesy výuky a učení?

  • iniciativa učitelů jako inovátorů
  • podpora wellbeingu ze strany učitelů
  • dovednosti a kompetence učitelů
  • spolupráce učitelů a vzájemné učení se od kolegů

Dopad a výstupy

Jaký je dopad inovativních vyučovacích a učebních procesů vypracovaných a implementovaných v projektu?

  • přímý dopad na cílové skupiny
  • inkluze účastníků s omezenými příležitostmi
  • dopad na ostatní studenty, učitele, školy, místní komunitu