Dvacátý ročník Evropské jazykové ceny Label zná své vítěze
Sedm projektů převzalo Evropskou jazykovou cenu Label udílenou výjimečným a inovativním počinům v oblasti jazykového vzdělávání.
Udílení proběhlo včera v Kaiserštejnském paláci. Mezi oceněnými jsou základní i střední školy, nezisková organizace i jazyková škola. Ocenění předal Jan Mareš, náměstek pro řízení sekce vzdělávání a mládeže z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a statutární zástupce Domu zahraniční spolupráce Michal Uhl.
Odborná porota letos vybírala ze 40 přihlášených projektů. Do druhého kola postoupilo 10 z nich a 7 nejlepších získalo ocenění. Porota hodnotila originalitu projektů, komplexnost řešení, schopnost motivovat zapojené i možnost inspirovat další organizace ke zvýšení kvality jazykové výuky. Speciální pozornost pak byla v roce 2021 věnována třem prioritám: Podpora výuky jazyků prostřednictvím digitálních technologií a digitálních médií, Výuka jazyků a podpora rovnosti, sociální soudržnosti a aktivního občanství a Profesní rozvoj učitelů jazyků.
Cenu Label lze udělit jakémukoli inovativnímu projektu nebo aktivitě z oblasti jazykového vzdělávání. Může se jednat o projekty ve fázi realizace s již prokazatelnými výsledky nebo o úspěšně projekty do tří let od jejich ukončení. O cenu se mohou ucházet projekty ze všech sektorů vzdělávání.
Projekty oceněné Evropskou jazykovou cenou Label 2021
S jazykem za úspěchem v odborném vzděláváníHello language centre
Hlavním cílem projektu byla podpora výuky odborného cizího jazyka na středních odborných školách z důvodu chybějící metodické podpory pro pedagogy cizích jazyků, chybějících komplexních výukových materiálů pro konkrétní obory a dále pak chybějící motivace studentů. Přípravou programů DVPP pro pedagogy odborných škol a vytvořením výukových sad studijních materiálů, které se staly součástí komplexních multimediálních interaktivních učebnic, směřoval projekt ke zdokonalování aktivních komunikačních dovedností studentů středních škol v odborném cizím jazyce.
Zeichne, was ich dir sage – Bilddiktat im DeutschunterrichtZákladní škola Přimda
Spolupráce škol ze čtyř zemí s cílem rozvíjet slovní zásobu žáků v německém jazyce prostřednictvím samostatné i skupinové práce v mezinárodních týmech. Projekt se zaměřil na výuku druhého cizího jazyka prostřednictvím obrázkových diktátů. Tato metoda napomáhá k motivaci žáků, k upevnění a procvičení jejich znalostí slovní zásoby. Je vhodná i pro žáky začínající s cizím jazykem, zejména pro začínající s druhým cizím jazykem.
Distanční výuka pro české děti žijící v zahraničíKrajánek ve světě
Projekt distanční online výuky českého jazyka uzpůsobený specifikům českých žáků žijících dlouhodobě v zahraničí. Projekt řeší současné nedostatky ve vzdělávání českých dětí, které nemají přístup k výuce češtiny (například nežijí v místě, jež má aktivní krajanskou školu nebo krajanský spolek.) Cílem projektu je vytvoření systému, který by umožnil dětem přístup k výuce, učebním pomůckám přizpůsobeným specifickým požadavkům multilingvních dětí a vytvoření inkluzivních tříd tvořených dětmi žijícími v zahraničí.
Podpořme a rozvíjejme čtenářskou gramotnost anglického jazyka prostřednictvím pravidelné práce s anglickými knihami u žáků na 1. stupni základní školyZákladní škola a mateřská škola Sněžné
Cílem projektu bylo podpořit a rozvíjet čtenářskou gramotnost anglického jazyka u žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím nových, zajímavých a zábavných forem a metod práce s využitím různorodých zdrojů, setkávání s šiřiteli literatury, systematickou prací s knihou a jejím využitím ve Školním vzdělávacím programu a tematických plánech na 1. stupni ZŠ a MŠ Sněžné. Základem projektu byla účast pedagoga na zahraničním vzdělávacím výjezdu, systematická koordinace a spolupráce předmětových komisí anglického a českého jazyka 1. stupně ZŠ. Návazným cílem bylo zvýšit jazykové vědomosti a kompetence všech účastníků prostřednictvím pravidelné práce s anglickou knihou, dramatické výchovy prováděnou formou her, písní, zážitkové pedagogiky a hraní žákovského anglického divadla.
S ICT a jazyky nebojím se EvropyObchodní akademie a Střední odborná škola cestovního ruchu Choceň
Stěžejními cíli projektu byly především modernizace výuky cizích jazyků pomocí nových poznatků v metodologii, prohlubování znalostí v oblasti obchodní angličtiny a propojení výuky cizích jazyků s ICT technologiemi prostřednictvím blended learningu. Dalším cílem byl rozvoj komunikační kompetence v anglickém jazyce u vedoucích pracovníků instituce, aby se byli schopni aktivně podílet na dojednání spolupráce s partnerem v rámci Evropské unie, který by pomohl rozvíjet klíčové kompetence studentů gastronomických oborů. V neposlední řadě bylo také cílem zvýšit šance studentů školy na jejich uplatnění v rámci jejich oborů na evropském trhu práce. Díky projektu vznikly e-learningové kurzy anglického jazyka rozvíjející cizojazyčné kompetence studentů.
Blue-Bot in ActionZákladní škola, Most, Václava Talicha 1855
Projekt byl určen pro děti 8–9 let, které s angličtinou začínají. Byl realizován ve 3. ročníku ZŠ tak, aby splňoval výstupy ŠVP ve vzdělávacím oboru Jazyk a jazyková komunikace v předmětu anglický jazyk. Spolupráce probíhala mezi českou a španělskou školou. Děti pracovaly s robotickými hračkami Blue-bot a učily se základům programování. Hlavním cílem projektu bylo přirozenou a nenásilnou formou naučit děti základům programování a zároveň používat angličtinu v prostředí, které je dětem velmi blízké tak, aby mohly zdokonalovat a využívat svoje jazykové dovednosti. Učiteli přitom byli žáci 9. třídy. Projekt tak přirozeným způsobem podpořil spolupráci žáků školy a nabídl nové možnosti využití metody CLIL ve výuce.
English speaking countriesZákladní škola a mateřská škola Luková
Projekt určený žákům do 11 let malotřídní školy. Mezinárodní spolupráce se 16 školami představovala velký posun v pracovních kompetencích pedagoga, jeho jazykových a komunikativních schopnostech, ICT dovednostech, a v neposlední řadě i v odborných pedagogických znalostech a zkušenostech. Projekt ukázal, jak mohou technologie, pokud jsou vhodně implementovány do výuky, velmi kladně ovlivnit výsledek vzdělávacího procesu i motivaci a aktivitu žáků. Tyto online aktivity zůstaly součástí výuky i po ukončení projektu a staly se nedílnou součástí vyučování v různých předmětech. Jak učitel, tak i žáci měli možnost pochopit, že cizí jazyk není pouhý předmět, který se na škole vyučuje, ale je to zejména prostředek pro spolupráci a poznávání nových kolegů a kamarádů, zdroj informací a klíč do světa mimo region.