Učit v multikulturním prostředí? Evropská škola v Bruselu nabízí jedinečnou zkušenost

Jak vypadá běžný den zkušené učitelky a co jí na této práci nejvíce baví?

Lenka Hoffmann z Evropské školy v Bruselu se s námi podělila o své zkušenosti s výukou v multikulturním prostředí. Evropské školy poskytují vzdělání dětem zaměstnanců evropských institucí a zároveň nabízejí prestižní příležitosti učitelům z členských států Evropské unie. Čeští učitelé tam mohou vyučovat ve svém rodném jazyce i v dalších jazycích EU.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) nyní vyhlašuje ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce (DZS) a Českou školní inspekcí (ČŠI) výběrové řízení na pět pozic učitelek/učitelů Evropských škol. Více se dozvíte na webu MŠMT nebo na webináři pro zájemce, které se uskuteční 18. února v 17:00. Na něj se můžete registrovat zde.

Lenka Hoffmann získala zkušenosti na mezinárodní škole v Antverpách a od roku 2019 vyučuje na prvním stupni Evropské školy v Bruselu III. Na škole působí také jako koordinátorka wellbeingu a programu KiVa zaměřeného na prevenci šikany. 

Co vás přivedlo k rozhodnutí učit právě na Evropské škole v Bruselu?

V roce 2019 jsem se přestěhovala do Belgie za svým manželem, Belgičanem. Podařilo se mi získat práci na Evropské škole v Bruselu jako zástup za jednu českou kolegyni. Díky této zkušenosti jsem věděla, že toto multikulturní prostředí je pro mě přesně to pravé. Proto jsem se později přihlásila do konkurzu.

Lenka Hoffmann

V čem je podle vás největší rozdíl oproti výuce na českých školách?

Výuka v Evropských školách probíhá v multikulturním a vícejazyčném prostředí, kde se děti přirozenou cestou učí pracovat s různými jazyky. Vzhledem k tomu, že většina našich žáků vyrůstá v bilingvním prostředí, je důležité klást důraz na vizuální podporu výuky a přizpůsobení obsahu individuálním potřebám dětí. Na škole využíváme formativní hodnocení, které se zaměřuje na celkový rozvoj žáka. Klíčovou roli v něm hraje sebehodnocení a sledování pokroku prostřednictvím hodnotícího portfolia, které žáky provází až do přechodu na tzv. secondary (ekvivalent českého víceletého gymnázia).

Popište nám svůj běžný školní den. Jaká jsou specifika této výuky?

Do školy přicházím kolem 7:00, odpovídám na e-maily a připravuji se na výuku. Před začátkem vyučování se setkávám s kolegy a probíráme aktuální témata. V 8:25 vyzvedávám děti na hřišti a následuje dopolední blok výuky (2×90 minut) s přestávkou. Po obědě mají žáci hodinu druhého jazyka, během níž mívám schůzky nebo řeším potřebnou administrativu. Odpolední výuka pokračuje dvěma vyučovacími hodinami a končí v 15:20. Ve středu je školní den kratší.

Na co si musí nový učitel na Evropské škole zvyknout? Co vás osobně nejvíc překvapilo?

Není lehké se v obrovském komplexu jako je EEB3 (Evropská škola Brusel III.) zorientovat. Takže je běžné, že noví kolegové často bloudí. Zároveň je ze začátku složité ohlídat všechny kalendáře akcí, do kterého spadá plavání, knihovna, projekty v rámci jazykových sekcí či levelu, meetingy nebo školní výlety. Je proto potřeba být organizačně schopný.

V čem je podle vás největší výzva učit ve třídě plné dětí s různými mateřskými jazyky? Jak k tomu přistupujete?

Je důležité mít hodiny dobře připravené a během výuky diferencovat. Základem jsou jasné instrukce a vizualizace. Dopředu je také důležité připravit si vysvětlivky ke slovům, která žákům mohou dělat problémy a vícekrát se ujistit, zda opravdu porozuměli zadání úkolu.

Evropské školy podporují rozvoj mateřského jazyka i integraci do mezinárodního prostředí. Jak to funguje v praxi?

Evropské školy podporují rozvoj mateřského jazyka tím, že děti mají většinu výuky ve své jazykové sekci. Od první třídy se ale učí také druhý jazyk, který od třetí třídy mohou využívat během takzvaných evropských hodin. V těch se mísí žáci všech jazykových sekcí. Děti se také propojují díky různým projektům v rámci levelu nebo jiným školním akcím, např. Springfest. Žáci se tak přirozeně učí spolupracovat a komunikovat v mezinárodním prostředí.

Podílíte se na mimoškolních aktivitách? Jaké projekty jsou mezi žáky oblíbené?

Týmová spolupráce je v Evropské škole klíčová nejen při výuce, ale i při organizaci mimoškolních aktivit. Ve spolupráci s rodiči každoročně pořádáme vánoční koncert nebo jarmark. K oblíbeným událostem patří také československá party, kde učitelé představují tradiční kuchyni své země. Pravidelně nás v Bruselu navštěvují čeští spisovatelé a divadelní spolky, což přispívá k rozvoji mateřského jazyka. Mezi nejoblíbenější projekty žáků patří Springfest (festival Jara), Writing Fest (festival Psaní) a tematické oslavy jako karneval či Halloween. Naše česká sekce ve spolupráci s organizací rodičů našich žáků pořádá literární soutěž Tvořím svou knihu, která navazuje na Writing Fest. Děti se mohou zapojit buď samostatně, nebo jako celá třída. Za svá díla pak získávají ocenění v podobě českých knih.

Jaká podpora je k dispozici českým učitelům působícím na Evropských školách?

Pokud potřebuji radu či podporu, mohu se vždy obrátit na DZS nebo na naši paní inspektorku. Všichni jsou velmi nápomocní.

Co byste vzkázala učitelům, kteří o této zkušenosti přemýšlí?

Pokud uvažujete o práci v Evropské škole, určitě se této příležitosti nebojte. Pracovat v multikulturním prostředí je náročné, ale velmi inspirativní. Velkou výhodou je spolupráce s kolegy z různých zemí a možnost poznat rozdílné vzdělávací přístupy.