Příběhy projektů a získaných zkušeností. Fórum Excellent Education for All završilo úspěšné období Fondů EHP
Na mezinárodní akci se setkaly české, norské, islandské a lichtenštejnské vzdělávací organizace.
Setkání s názvem Excellent Education for All jsme uspořádali 24. a 25. dubna v Praze. Představili jsme výsledky a širší dopady programu Vzdělávání Fondů EHP, který během posledních sedmi let podporoval kvalitní výuku prostřednictvím mezinárodních projektů. Osobní zkušenosti a dosažené výsledky sdíleli řešitelé projektů z mateřských, základních i středních škol, univerzit a dalších vzdělávacích organizací.
Účastníci se shodli, že jim společné projekty přinesly nová přátelství s kolegy ze zahraničí, která se stávají odrazovým můstkem pro další spolupráci v budoucnu. Kontinuální spolupráce je klíčová i podle zástupce velvyslance Norského království, Pera Øysteina Vatneho: „Naším cílem je rovnoprávná Evropa v sociální i ekonomické oblasti. Hodnota vzdělávání má obrovský význam ve všech našich společnostech, v Česku, Norsku, na Islandu i v Lichtenštejnsku. Právě vzdělávání je zásadní pro snižování nerovností. Snažíme se podporovat internacionalizaci, protože ta nás dokáže připravit na přeshraniční výzvy budoucnosti – a my jim můžeme lépe čelit. Doufám, že jsou vaše navázána partnerství oboustranně prospěšná a poskytla vám příležitost pro další hodnotnou spolupráci.“
S touto myšlenkou rezonovalo i úvodní slovo Václava Velčovského, vrchního ředitele sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF na MŠMT: „Navázání partnerství a změna myšlení je to, co z nás dělá Evropany. Protože se snažíme porozumět jeden druhému – učíme se jazyky, navštěvujeme se. To je šance, jak to vyřešit pro další generace.“
Čeho jsme za sedm let dosáhli?
Projekty podpořené z Fondů EHP se zaměřovaly na kooperaci škol, inovaci výuky, inkluzivní přístupy a provázání teoretického a praktického vzdělávání. Školy si také vyměňovaly žáky, studenty a zaměstnance v rámci studijních a výukových pobytů. Publikace z programu Vzdělávání je plná příkladů dobré praxe. Už teď se jimi můžete inspirovat.
Výsledky realizovaných projektů shrnula Nina Bosnićová, vedoucí Oddělení bilaterálních a multilaterálních programů DZS: „167 institucí, 107 projektů, čtyři země a téměř sedm milionů eur. Děkuji vám všem, kteří jste měli odvahu se zapojit. A držím nám palce do budoucna,“ zhodnotila. Kromě toho připomněla, že projekty překonaly původní cíle, i přes očekávané i neočekávané situace: pandemii a válku na Ukrajině, komplikované hledání projektových partnerů nebo právní (a kulturní) odlišnosti.
Dále akce otevřela hned několik zajímavých – a aktuálních – témat, včetně mediální gramotnosti, aktivního občanství, výuky generace „sněhových vloček“, duševního zdraví pedagogů a už zmíněné internacionalizace. Účastníci se aktivně zapojili v rámci workshopů a diskutovali o vylepšeních a nových nápadech, které by se daly využít ve všech zúčastněných zemích.
Jakým výzvám čelí vzdělávání v Česku, Norsku, na Islandu a v Lichtenštejnsku?
Během panelové diskuse debatovali Hilde Ellin Haaland-Kramer (HK-dir – Norwegian Directorate for Higher Education and Skills, Norsko), Marion Kindle-Kühnis (AIBA – Agency for International Education Affairs, Lichtenštejnsko), María Kristín Gylfadóttir (NORTH Consulting, Island) a Michal Uhl (ředitel DZS) o výzvách, se kterými se jednotlivé země potýkají. A to od podfinancování školního sektoru, přes budoucnost odborného vzdělávání, až po nezájem o učitelskou profesi mezi mladými lidmi.
„K vlastnímu vzdělávacímu systému jsme velmi kritičtí, ale to nám dává unikátní příležitost poukázat na nedostatky a pracovat na jejich nápravě,“ shrnuje Michal Uhl.
Otázky, jak zvládnout nástup umělé inteligence, poptávku po celoživotním vzdělávání, nebo proměnlivou geopolitickou situaci si pokládají všechny zúčastněné strany. Jejich cesty k odpovědím se ale liší. O to přínosnější je sdílení zkušeností na mezinárodní úrovni, které přináší vzájemnou inspiraci i společná řešení: „Máme na čem pracovat, ale jdeme správným směrem,“ shodli se řečníci.