Akce Kód, hra, škola ukázala, jak herní principy proměňují vzdělávání
Co nás učí o motivaci k učení Duolingo a jak může herní zážitek pomoci k reflexi a utváření hodnotových postojů?
Na začátku října proběhla v olomoucké Pevnosti poznání akce s názvem Kód, hra, škola, která se zaměřila na gamifikaci a její využití ve vzdělávání. Tento interaktivní seminář přinesl nové pohledy na to, jak lze herní prvky zapojit do výuky a tím přispět k formování postojů studentů.
Jedním z hlavních témat byl potenciál herního zážitku jako nástroje pro motivaci k učení. Zuzana Kročáková, zkušená lektorka z Prázdninové školy Lipnice, ukázala, jak mohou hry pomoci rozvíjet osobnost a měnit postoje. Její prezentace inspirovala účastníky k zamyšlení nad tím, jak herní principy podporují růst studentů nejen akademicky, ale i osobnostně.
Dalším klíčovým bodem byla digitální závislost. Zinaida Dvořáková z organizace Jeden svět na školách představila počítačovou hru Alex, která se zaměřuje právě na toto téma. Společně s metodikou pro učitele, kterou prezentovala, ukázala, jak prostřednictvím interaktivní modelové hodiny otevřít diskuzi o vlivu technologií naše životy.
Hana Hlaváčková a Renáta Koumarová pak přidaly konkrétní příklady z aplikací, jako je Duolingo, a ukázaly aplikaci gamifikačních prvků přímo ve třídě a při tvorbě projektů eTwinning. Kromě zvýšení jazykových kompetencí diskutovaly o širším vlivu herního zážitku na studenty a jejich reflexe vlastního učení.
Akce Kód, hra, škola tak nabídla nejen teoretické podněty, ale také praktické nástroje pro učitele, kteří chtějí přinést do svých hodin více interaktivity a kreativity.