Evropská komise pokračuje v podpoře vzdělávání pro udržitelnost

CZELO

Komise vydala studii s úspěšnými projekty Erasmus+ a také se účastnila prvního zasedání pracovní skupiny pro udržitelnost.

Po vydání návrhu doporučení Rady o učení v zájmu environmentální udržitelnosti a jeho podpůrných dokumentech nadále pokračuje aktivní podpora Evropské komise v oblasti vzdělávání pro udržitelnost.  

Na začátku února Komise publikovala studii, která představuje 15 projektů Erasmus+ zaměřených na vzdělávání v oblasti environmentální udržitelnosti napříč různými zeměmi a oblastmi vzdělávání. Podle studie bylo od roku 2014 realizováno více než 5 tisíc projektů s tímto tématem, z nichž bylo nejprve vybráno 120 příkladů dobré praxe a nakonec 15 projektů, v rámci nichž proběhly případové studie, převážně prostřednictvím individuálních rozhovorů a fokusních skupin. Těchto 15 projektů bylo pečlivě vybráno s ohledem na složení zapojených zemí a geografickou vyváženost, různorodost úrovní i aspektů vzdělávání (např. perspektiva celoživotního vzdělávání, multidisciplinární přístup, rozvoj klíčových dovedností, celoinstitucionální přístup) a potenciální dopad projektů v oblasti environmentální udržitelnosti.  

Kromě detailního představení všech projektů studie zahrnuje také podrobný popis metodologie, kontextu svého vzniku a shrnutí klíčových bodů diskusního workshopu stakeholderů k tomuto tématu z 9. června 2021. Nechybí ani přehled celkových ponaučení, doporučení a závěrů. Více informací ve studii samotné a na webových stránkách Komise.  

První setkání pracovní skupiny pro udržitelnost ve školním vzdělávání 

Další příklady z praxe a také podklady pro tvorbu dokumentů a doporučení na politické úrovni se očekávají jako výstup  pracovní skupiny pro udržitelnost ve školním vzdělávání, která se poprvé sešla ve druhém únorovém týdnu.  

Skupina zahrnuje představitele ministerstev vzdělávání a životního prostředí, sociální partnery a další relevantní organizace z více než 30 zemí a jejím cílem je podpořit práci v oblasti vzdělávání pro environmentální udržitelnost na úrovni EU. V rámci prvního zasedání byly skupině představeny aktuálně vydané dokumenty Komise (návrh doporučení Rady o učení v zájmu environmentální udržitelnosti a podpůrné dokumenty). Následně skupina diskutovala o svém pracovním programu na roky 2022–2024, který by měl zahrnovat například témata jako je rozvoj kompetencí žáků a učitelů v oblasti udržitelnosti, profesní rozvoj učitelů nebo propojení digitálních technologií a vzdělávání pro udržitelnost.  

V neposlední řadě pak také celoškolní přístup k tomuto tématu, který zahrnuje například podporu sebehodnocení /autoevaluace škol, podporu zavádění inovativních přístupů a metod, důležitost zapojení žáků a studentů a také důležitost spolupráce škol s místními komunitami, podniky a zřizovateli, aby bylo dosaženo komplexního přístupu k dané problematice.  

Pracovní skupina se bude pravidelně setkávat po dobu následujících 5 let, bude sdílet své zkušenosti, identifikovat příklady dobré praxe a pracovat na vytváření podkladů pro návazná doporučení a návody na politické úrovni. Druhé setkání by mělo proběhnout v Praze v polovině března v rámci 11. světového kongresu environmentální výchovy.  

Více informací naleznete na webu Evropské komise