Vzdělávání v oblasti environmentální udržitelnosti se posouvá o další krok vpřed

CZELO

Evropská komise vydala návrh doporučení Rady, jeho cílem je vést žáky a studenty k udržitelnosti.

Vzdělávání v oblasti environmentální udržitelnosti je jednou z priorit Evropského prostoru vzdělávání. Dne 14. ledna 2022 Evropská komise zveřejnila návrh doporučení Rady o učení v zájmu environmentální udržitelnosti. V nejbližší době začne vyjednávání s členskými státy o tomto návrhu s cílem dosažení shody již v rámci současného francouzského předsednictví, tedy nejpozději do 30. června 2022.  

Návrh vychází mimo jiné z rozsáhlých veřejných konzultací, které probíhaly od června do září minulého roku a také ze studie Evropské komise, publikované 7. 1. 2022, která mapovala aktuální přístup k tomuto tématu na všech úrovních vzdělávání v jednotlivých členských státech.

Cíl návrhu a podpůrné dokumenty 

Cílem návrhu je podpořit členské státy v jejich snaze vybavit žáky a studenty znalostmi, dovednostmi a postoji potřebnými k tomu, aby se zabývali udržitelností, změnou klimatu a úbytkem biologické rozmanitosti. Za tímto účelem návrh vyzývá členské státy, aby zavedly vzdělávání pro udržitelnost jako prioritní oblast, zajistily přístup k vysoce kvalitnímu vzdělávání na toto téma a podporovaly celoinstitucionální přístupy k udržitelnosti, tedy nejen v oblasti výuky, ale také například v oblasti plánování a řízení. Chybět by neměla ani podpora aktivního zapojení zaměstnanců i žáků a studentů. V neposlední řadě Evropská komise vyzývá členské státy, aby, s pomocí vnitrostátních a unijních fondů, investovaly do udržitelné a ekologické infrastruktury, udržitelného vybavení, zdrojů, budov a nástrojů pro vzdělávání. 

Aktuálně publikovaný návrh je navíc doplněn o dva doprovodné dokumenty. A to jednak pracovní dokument ve formě příručky, který obsahuje podrobnosti k danému návrhu včetně výsledků veřejných konzultací. Druhým doprovodným dokumentem je poté nově vzniklý evropský rámec kompetencí v oblasti udržitelnosti („GreenComp“), který rovněž vypracovala Evropská komise.  Tento rámec definuje 4 skupiny kompetencí (z nichž každá má následně 3 další dílčí kompetence), které by měli žáci a studenti získat na všech úrovních vzdělávání.