Cicero, Romeo a TED Talks. Jak se zahraniční studenti učili řečnickému umění
Reportáž z workshopu prezentačních dovedností pro mediální ambasadory iniciativy Study in the Czech Republic.
Bez mediálních ambasadorů studia v České republice bychom si iniciativu Study in the Czech Republic už nedokázali představit. Vysokoškolští zahraniční studenti nejsou jen tvářemi programu, ale aktivně vystupují na sociálních sítích, konferencích a seminářích, kde mluví před publikem o vlastních zkušenostech s životem a studiem v ČR. Minulý týden pro ně Dům zahraniční spolupráce zorganizoval workshop, který měl jejich prezentační a rétorické dovednosti ještě posílit. Jak probíhal celodenní trénink v Praze pod vedením koučů, kteří mimo jiné připravují přispěvatele na proslulou sérii přednášek TED Talks?
V pátek se v centru Prahy v sídle Domu zahraniční spolupráce sešlo devět mladých studentů z různých zemí světa, kteří si jako svou studijní destinaci vybrali Českou republiku. Jejich přednášky o živote v českých univerzitních městech jsou pro další zahraniční zájemce o studium v ČR nesmírně inspirující. Jak ale zdůraznil zkušený trenér David Svoboda, který celodenní workshop vedl s kolegou Martinem Vasquezem, jen zajímavé téma pro úspěšný příspěvek nestačí. „Nejtypičtější chybou skoro každého přednesu je jakási vizuální a verbální přeplácanost. Když se mě během coffee breaku na konferenci někdo zeptá, o čem ta poslední prezentace vlastně byla a já nejsem schopen odpovědět, tak je něco špatně,“ popisoval Svoboda jednu z největších chyb, v důsledku které řečník rychle ztratí pozornost publika. Staré známe pravidlo „méně je někdy více“ tu platí dvojnásob.
Proto se i dopolední program zaměřil především na umění zaujmout a udržet pozornost publika. Techniky jako „jaw-dropping moment“, „storytelling“ nebo „aha moment“ koučové vštěpují také řečníkům známe konference TEDx Prague. Zahraniční studenti si pak vyzkoušeli několik cvičení známých především ze světa obchodu. Obchodník se snaží prodat zdánlivě neprodejné a nesmyslné věci. V tomto případě měli studenti prodat mikrovlnku neandertálci, či přesvědčit Julii a Romea o výhodách mobilního telefonu. Za fasádou takovýchto odlehčených aktivit se pochopitelně skrývala snaha školitele vést „obchodníky“ k verbální kreativitě a umění přesvědčit druhou stranu.
Jak důležité je předat publiku svoje sdělení atraktivní formou si uvědomil na školení i student Ahmed Salem z Jemenu, který nyní studuje v Pardubicích obor zdravotní laborant. „Zjistil jsem, že mé prezentace nejsou tak dobré, jaké si zaslouží být. Ve škole často přednáším o výsledcích svého bádání a někdy mám pocit, že nedokážu posluchače dostatečně zaujmout,“ vysvětloval Salem v polední přestávce.
Odpoledne přišel čas vyzkoušet si nově nabyté znalosti v praxi. Každý z přítomných studentů si připravil téma, které odprezentoval před ostatními. Disponoval pěti minutami. Posluchači a oba školitelé pak prezentaci konstruktivně komentovali. Důležité však bylo, že prezentující po této zpětné vazbě dostal druhou šanci svůj přednes zopakovat, poučit se z chyb a něco na svém proslovu změnit. Každý pak předvedl o několik úrovní lepší výkon. A protože byli jednotlivé příspěvky zachyceny na kameru, všichni si z workshopu odnesli záznam svého přednesu a mohli tak svůj výkon podrobněji analyzovat a poučit se z něho.
Že ovládnout řečnické umění neotvírá jen nové možnosti ve studiu a v zaměstnání, shrnula výstižně další účastnice workshopu z Ukrajiny, Katerina Larina, studující na Západočeské univerzitě v Plzni přípravný kurz češtiny: „Když zvládnete dobře mluvit na veřejnosti, získáte v životě svoje místo. Když zvládnete zajímavě mluvit o sobě, otevírá vám to cestu nejen v zaměstnání, ale získáte vlastně cokoliv, po čem toužíte.“