Přečtěte si rozhovor s českým EdTech start-upem
Aplikace Včelka uspěla v prvním Akcelerátoru Evropského centra digitálního vzdělávání.
Český EdTech start-up Včelka (v zahraničí Levebee) uspěl ve vůbec prvním kole programu Akcelerátor v rámci komunity praxe Evropského centra digitálního vzdělávání (European Digital Education Hub, EDEH). Centrum, jež letos slaví druhé výročí své existence, nabízí prostor pro spolupráci a sdílení znalostí a příkladů praxe mezi učiteli, vzdělavateli, výzkumníky, tvůrci politik a dalšími experty z oblasti digitalizace ve vzdělávání. Umožňuje velké množství online i offline aktivit, sdílení zkušeností a inspirativních materiálů. Cílem Akcelerátoru je pomoci projektům digitálního vzdělávání v testování a rozšiřování jejich produktů. Přečtěte si rozhovor se zástupci Včelky o tom, co jim účast v programu přinesla, kam se za rok od jeho absolvování posunuli, jaké jsou rozdíly ve školách v Evropě a co by doporučili dalším podobným start-upům.
Aplikace Včelka byla vybrána jako jeden z úspěšných EdTech start-upů z Evropy ve vůbec prvním Akcelerátoru. Můžete nám aplikaci blíže představit? Co nabízí a pro koho je určena?
Aplikace Včelka pomáhá s učením českého jazyka, čtení, matematiky a cizích jazyků všem dětem, včetně těch s poruchami učení či pozornosti, s odlišným mateřským jazykem a také dětem ze znevýhodněného prostředí. Včelka je hojně využívána nejen jako součást běžné výuky na základních a mateřských školách, ale také českými školami v zahraničí a pro domácí výuku.
Aplikace je založena na pedagogických principech podložených ověřenými vědeckými studiemi, jejichž využívání přináší úspěch také při běžné výuce nezávisle na aplikaci. Díky tomu dokáže Včelka efektivně pomoci dětem, které se v českém jazyce, čtení, matematice či cizích jazycích z různých důvodů ztrácejí. Celý výzkum a podrobné informace o pedagogických principech si můžete přečíst na našich stránkách v sekci “Podloženo výzkumem”.
V současné době má Včelku předplaceno více než 500 škol a aplikaci využilo přes 300 000 žáků. Zahraniční verze aplikace pod jménem Levebee se soustředí na výuku matematiky ve více než 15 zemích a máme na ni skvělé ohlasy, což je nám velkou motivací pro její další vývoj a jsme rádi, že naše práce má opravdové výsledky.
Jak jste se dozvěděli o Evropském centru digitálního vzdělávání a proč jste se rozhodli přihlásit do Akcelerátoru?
V roce 2022 jsme byli zařazeni mezi 8 nejlepších EdTech start-upů v rámci projektu IMPACT EdTech z celkových 278 přihlášených. V tomto akcelerátoru jsme získali zkušenosti s pilotními projekty v Polsku, na Slovensku a Rumunsku. Po skončení projektu nám byla doporučena účast v EDEH Akcelerátoru, kde jsme se kvalifikovali mezi 7 vybraných EdTech startupů z Evropy. Rádi jsme využili možnost v rámci Akcelerátoru pilotovat aplikaci v další zemi, protože s každým pilotním projektem se naše aplikace dál rozvíjí a může tak pomáhat více dětem.
Co vše vám tento šestiměsíční program nabídl a umožnil?
Příjemným zahájením programu byl několikadenní workshop v Estonsku, kde jsme spolu s dalšími týmy měli možnost přejít z online světa k osobnímu setkání a networkingu. Díky tomu jsme si mimo jiné vyzkoušeli použití Levebee v první online škole v rámci spolupráce s jiným vybraným startupem. Také jsme poznali specialistku na online vzdělávání, která nám pomohla s prezentací aplikace v Litvě.
Po celou dobu trvání Akcelerátoru jsme měli k dispozici pomocné ruce mentorů a společně pracovali na rozvoji našeho produktu. Díky tomu bylo možné členům týmu ukázat firmu jako celek a soustředit se na rozvoj produktu společně. V neposlední řadě jsme měli také možnost zorganizovat pilotní testování ve dvou chorvatských školách.
Co považujete za největší přínos Akcelerátoru po jeho absolvování a s ročním odstupem?
Největší přínos účasti v Akcelerátoru vnímáme právě v pilotování naší zahraniční verze aplikace - Levebee. To probíhalo na dvou chorvatských základních školách po dobu 2 měsíců. Měli jsme možnost otestovat aplikaci v reálných podmínkách a získat přímou zpětnou vazbu od učitelů, žáků i rodičů. Každá ze zapojených učitelek testovala aplikaci v trochu jiném prostředí a jejich zpětná vazba tak byla mnohem hodnotnější.
To vše nám poskytlo pevný základ také pro přidání nové funkce, kterou je diagnostika matematických dovedností. Ta byla nově přidána v roce 2023, nejdříve do české verze aplikace, s cílem zpřístupnit ji též v chorvatském jazyce. Cílem diagnostiky je zjistit, na jaké konkrétní úrovni jsou dovednosti jednotlivých žáků. To znamená také odhalit, zda mají nějaké mezery ve znalostech, které jim mohou znemožňovat správně pochopit probírané učivo. Proto bylo potřeba obsah aplikace co nejvíce přizpůsobit potřebám žáků, aby pro ně bylo zadání maximálně srozumitelné.
Na základě testování jsme postupně vylepšili srozumitelnost chorvatského překladu instrukcí pro děti a našli menší odlišnosti v osnovách u chorvatských prvňáčků v porovnání s českými. Po jeho ukončení jsme dostali velmi užitečnou pozitivní zpětnou vazbu, kterou jsme zohlednili mimo jiné právě v diagnostice matematických dovedností. Získané informace také plánujeme dál využívat pro prezentaci na chorvatském trhu.
Vnímáte rozdíly ve školách a ve využívání Včelky v Česku a v dalších zemích, nebo je situace podobná?
Rozdíly určitě vnímáme v každé zemi a odvíjí se od mnoha různých faktorů. V první řadě jsou to finanční a potažmo technické možnosti, zda si školy mohou dovolit online pomůcky zakoupit a efektivně je používat jako součást běžné výuky. Z tohoto hlediska vnímáme velké rozdíly například mezi Švédskem a Rumunskem, kdy švédské školy mají více finančních prostředků na digitální i jiné pomůcky než Rumunsko. S tím souvisí i ochota rodičů přispívat na pomůcky dětí ve škole. Velké rozdíly jsou například mezi Skandinávií, kde se rodiče na koupi pomůcek podílí minimálně, protože očekávají, že se o veškeré pomůcky postará škola, a na druhé straně již zmíněným Rumunskem, kde naopak velkou část nákladů na vzdělání platí rodiče žáků.
Další rozdíl je pak v porovnání s Českem v dostupnosti internetového připojení ve školách a v tom, zda a kolik digitálních zařízení mají školy k dispozici. Například v Chorvatsku jsou školy díky různým grantům vybaveny větším množstvím zařízení a rychlým připojením k internetu, naopak překvapivě v Německu je hardware a kvalita internetového připojení stále velké téma. Situace v Česku není ideální, ale spousta škol má k dispozici alespoň omezený počet digitálních zařízení. A například výše zmíněná matematická diagnostika se začíná stávat hojně využívanou funkcí, protože dokáže učitelům usnadnit vstup do nového školního roku a pomáhá jim přizpůsobit výuku na míru potřebám žáků.
Aplikace Včelka je proto uzpůsobena tak, aby ji bylo možné využít jak pro individuální výuku na notebooku, tabletu či mobilním telefonu, tak i pro skupinovou výuku na interaktivní tabuli nebo pro více žáků na jednom zařízení.
Jako důležitý fakt vnímáme také, jestli má škola možnost rozhodnout o tom, zda a jakou pomůcku si pořídí. V Česku může každá škola rozhodovat a pracovat s rozpočtem na online pomůcky sama, ale ve Skandinávii či Chorvatsku je toto rozhodnutí centrální.
Využíváte také dalších možností, které Evropské centrum digitálního vzdělávání nabízí, například v oblasti sdílení zkušeností a příkladů praxe s ostatními zapojenými členy?
Ano, účastníme se online i offline projektů, které Centrum pořádá. Navštívili jsme například workshop v Bruselu, který byl zaměřen na pomoc uprchlíkům z Ukrajiny a vzdělávání v krizových situacích. Tam mohla Včelka ukázat, že je díky dvojjazyčným instrukcím přizpůsobena také pro tento účel a že právě v takových situacích dokáže efektivně pomoci.
Skvělou službou je také členství v MS Teams komunitě praxe Centra, která spojuje specialisty na vzdělávání, učitele a odborníky na EdTech v rámci společných projektů. Zde vidíme mimo jiné skvělé možnosti oslovení učitelů z celé Evropy pro další pilotní projekty.
Jaké jsou vaše plány do budoucna na evropské úrovni?
Naším plánem je rozšířit Levebee ideálně do všech zemí v Evropě i mimo ni. Rádi bychom tak pomohli všem dětem na cestě za vzděláním a zbavili je velkých překážek, které by jim mohly zkomplikovat budoucí život nejen ve vyšších ročnících, ale také v práci. Levebee může být i skvělým pomocníkem pro rodiny žijící v zahraničí, při domácí výuce a pro děti digitálních nomádů.
Ze zkušenosti víme, jak efektivní programy a iniciativy jako EDEH mohou být, proto máme v plánu se jich dál účastnit.
Co byste doporučili podobným organizacím a EdTech start-upům, které chtějí na evropské úrovni uspět?
Rozhodně doporučujeme vnímat a rozumět rozdílům ve vzdělávání a osnovách v jednotlivých zemích. Zvlášť v Evropě, která je velmi pestrá právě na kulturní rozdíly, různé jazyky a osnovy ve školách. Pro každou další jazykovou verzi aplikace Včelka vždy hledáme odborníka, tedy aktivního učitele matematiky, který nám pomáhá tyto rozdíly řešit a upravit tak, aby byl obsah aplikace co nejvíce nápomocný žákům a učitelům v dané geografické oblasti.
Největší přínos při vstupu na nový trh v Evropě vidíme v pilotních projektech v různých školách. Často se totiž stane, že po skončení pilotního testování nás škola doporučí jiné organizaci a my tak získáváme další pozitivní zpětnou vazbu, kterou můžeme použít v prezentaci na novém trhu. V současné době takto hledáme další evropské pilotní školy a uvítáme nové spolupráce a příležitosti.
Doporučili bychom také zvážit správné načasování pilotních projektů, protože například letní prázdniny mohou efektivnost pilotu velmi negativně ovlivnit. Naopak měsíc po začátku školního roku je z naší zkušenosti skvělá doba pro začátek pilotního testování v nové škole. A samozřejmě je nutné mít trpělivost. Přestože je každá kvalitní pomoc pro školy velkým přínosem, musí dostat šanci se do nabitého programu učitelů i žáků dostat.
Nakonec, jak už bylo zmíněno, iniciativy jako EDEH Akcelerátor jsou pro start-up skvělou možností růstu a nových příležitostí, proto účast v nich můžeme jen doporučit.
Pokud vás Akcelerátor či další aktivity Centra zaujaly, neváhejte a staňte se také členem jeho Komunity praxe. Zapojit se může kdokoli, kdo se zajímá o oblast digitálního vzdělávání.