Komise podpoří dostupné a flexibilní celoživotní učení pro všechny

CZELO

V pátek 10. prosince předložila Komise návrh doporučení Rady o individuálních vzdělávacích účtech a mikro-certifikátech.

Pandemie COVID-19 ještě urychlila potřebu rekvalifikací a rozvoje dovedností, a to ve všech odvětvích. Získávání nových kompetencí je přínosem jak pro jednotlivce, jeho profesní vývoj a schopnost přizpůsobovat se měnícím se požadavkům trhu práce, tak pro zaměstnavatele i ekonomiku. Společnost vybavená potřebnými dovednostmi je zásadní pro posilování inovační kapacity i pro úspěšnou digitální a zelenou transformaci.

Navzdory požadavkům současného pracovního trhu jen malé množství dospělých pokračuje po dokončení základní, střední či odborné školy v dalším pravidelném vzdělávání. Situace je neuspokojivá zejména co se týče základních digitálních dovedností. Ačkoli zhruba 90 % pracovních pozic ve všech různých odvětvích tyto kompetence vyžaduje, v roce 2019 jimi disponovalo pouze 56 % pracovníků.

Tyto výzvy by měly řešit právě návrhy o individuálních vzdělávacích účtech a mikro-certifikátech. Jejich cílem je zajistit, aby vzdělávání mohlo probíhat po celý život a aby bylo flexibilní a přístupné pro všechny, bez ohledu na jejich osobní situaci. Společný evropský přístup by měl navíc usnadnit certifikaci a uznávání vzdělávacích zkušeností napříč státy.

Individuální vzdělávací účty

Cílem návrhu Komise je zajistit, aby měl každý člověk přístup k příležitostem odborného vzdělávání, které jsou přizpůsobeny jeho potřebám, a to po celý život a bez ohledu na to, zda je v současné době zaměstnán, či nikoli. Navrhované doporučení Rady se zabývá hlavními překážkami, které lidem brání v účasti na odborné přípravě (motivace, čas, finance atp.). Členské státy žádá o zřízení individuálních vzdělávacích účtů a zajištění nároku na odborné vzdělávání pro všechny dospělé, o sestavení nabídky vzdělávání v digitálním rejstříku, o rozšíření profesního poradenství, umožnění studijního volna nebo úpravy financování s ohledem na potřeby jednotlivců.

Mikro-certifikáty

Mikro-certifikáty jsou flexibilním a efektivním způsobem, jak pomoct lidem s rozvojem potřebných dovedností a kompetencí. Cílem návrhu Komise je zajistit, aby tato osvědčení (certifikáty) fungovaly napříč institucemi, podniky, odvětvími i státy. Za tímto účelem by se členské státy měly dohodnout na společné definici mikro-certifikátů a klíčových prvcích a zásadách pro jejich vydávání. Evropský přístup k mikro-certifikátům je také důležitou iniciativou pro vytvoření Evropského prostoru vzdělávání do roku 2025.

Kontext

Na květnovém sociálním summitu v Portu podpořili vedoucí představitelé EU cíl Akčního plánu pro evropský pilíř sociálních práv, podle něhož by se do roku 2030 mělo každoročně účastnit odborné přípravy 60 % všech dospělých osob. Předložení výše zmíněných návrhů tak představuje důležitý krok, který by měl členským státům pomoct v dosažení tohoto cíle. Návrhy jsou zmíněny také v Evropské agendě dovednosti a ve sdělení o Evropském prostoru vzdělávání z roku 2020. Návrhy budou nyní projednávány členskými státy.

Více se dočtete v tiskové zprávě Evropské komise.