Finsko stojí na důvěře. Česká delegace se seznámila s přístupy, které mohou obohatit naše školství

AP, DZS

Dům zahraniční spolupráce

Jak může stát posilovat kvalitu vzdělávání a zároveň podporovat inovace, duševní pohodu i rovnost?

Česká delegace složená ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, krajských samospráv a Národního pedagogického institutu hledala odpovědi během čtyřdenní studijní cesty do Finska. Akci zorganizoval Dům zahraniční spolupráce (DZS). 

Study Visit Finsko
Česká delegace spolu se zástupkyněmi EDUFI. Foto: DZS

Klíčem je důvěra 

Finské školství dlouhodobě představuje inspirativní přístup k veřejnému vzdělávání. Nestojí na kontrolách a testování, ale na důvěře – k učitelům, ředitelům i samotným školám. Učitelé mají širokou autonomii v rozhodování o metodách výuky a mohou spoléhat na to, že jim stát vytvoří podmínky k profesnímu růstu. Tato důvěra se nevztahuje jen na jednotlivce, ale i na systém jako celek – se sdílenými hodnotami a cíli, vznikajícími ve veřejné debatě. 

Pedagogové mají velkou svobodu i odpovědnost, což jim dává úplně jinou roli ve škole. Namísto kontrol a metodických pokynů shora stojí finské školy na profesionálním dialogu, sdílení a jasně nastavených pravidlech, která se vytváří společně. Školy se v tomto nastavení stávají nejen vzdělávacími institucemi, ale i přirozenou součástí komunity.  

Při debatě s EDUFI finskou národní agenturou pro vzdělávání – zaznívala otevřenost vůči inovacím a důraz na provázanost s výzkumem i se společenskými změnami. V celém systému je patrné, že učitelství je vnímáno jako prestižní a náročná profese, která má vysoký status. Odpovídá tomu i příprava, důraz na odbornou způsobilost a podmínky, ve kterých učitelé pracují. Podobně i role ředitelů škol je chápána jako manažerská a strategická – jde o lídra školy, který má prostor řídit tým, nastavovat vize a rozvíjet školu jako celek, často bez nutnosti učit. 

Study Visit Finsko
Diskutovalo se o otevřenosti i inovacích ve školství. Foto: DZS

Podpora, která je součástí systému 

Při návštěvě školy Vesala ve východní části Helsinek bylo zřejmé, jak silně je nastavení systému zaměřeno na podporu každého dítěte. Škola s více než tisícovkou žáků – často z multikulturního prostředí – nabízí bilingvní výuku, široké spektrum podpůrných profesí (psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník) a úzkou spolupráci s rodiči. 

Integrace dětí s odlišným jazykovým nebo kulturním zázemím probíhá postupně, ve škole je cítit bezpečí. A každý má jistotu, že pokud něco potřebuje, dostane se mu odpovídající pomoci. Zaujalo i to, že se na finských školách řeší problém dřív, než vůbec nastane, například díky asistentům a dalším podpůrným pozicím, které jsou přirozenou součástí každodenního provozu.

Zajímavým symbolem otevřeného přístupu ke vzdělávání byla také ikonická knihovna Oodi. Nejde o běžnou knihovnu – spíš o centrum veřejného života, které propojuje učení, kreativitu, komunitní aktivity i sociální služby. Místo, kterému se přezdívá „obývací pokoj Helsinek“ a zároveň inspirace, jak lze veřejné instituce navrhovat, aby fungovaly i bez striktních pravidel a dozoru. 

Inspirace pro Česko

Finsko nenabízí jednoduchý návod. Ale ukazuje, že pokud je v systému zakotvena důvěra, dlouhodobá vize a otevřenost vůči spolupráci, může vzdělávání plnit svou skutečnou roli – vytvářet bezpečný, smysluplný prostor pro učení i život. 

Zazněly konkrétní postřehy: důraz na wellbeing, inkluze a vytváření rovných příležitostí pro všechny bez ohledu na jejich původu či životní situaci, každodenní spolupráce školy s komunitou. Ale i drobnosti – jako že školní pomůcky i obědy jsou zdarma, že výuka se přirozeně přizpůsobuje dětem, ne naopak. A že důvěra není jen prázdná fráze, ale je viditelná v každém vztahu – mezi učitelem a žákem, mezi školou a rodinou, mezi systémem a lidmi v něm. 

České školství čelí podobným výzvám: demografické krizi, potřebě nových kompetencí, rostoucím nárokům na učitele. Finský příklad ukazuje, že změna je možná. Ne přes noc, ale krok za krokem.