Digitální vzdělávání pro všechny ve středu pozornosti
Co přinesla konference Digital Education Stakeholder Forum a jak si stojí EU v digitálním vzdělávání?
V úterý 24. června uspořádala Evropská komise již tradiční konferenci Digital Education Stakeholder Forum, jejímž hlavním cílem je podpořit diskuzi o digitálním vzdělávání napříč širokým spektrem organizací. Konference se účastnili zástupci Evropské komise, Evropského parlamentu, tvůrci politik na národní i regionální úrovni, učitelé a vzdělavatelé na všech úrovních, studenti i zástupci podniků a zaměstnavatelů a další experti na digitální vzdělávání.
Tematicky se konference zaměřila na zhodnocení dosavadních úspěchů Akčního plánu digitálního vzdělávání 2021–2027 a na Unii dovedností, jejíž nedílnou součástí je rozvoj základních i pokročilých digitálních dovedností. Během odborných příspěvků, panelových diskuzí a praktických workshopů měli účastníci možnost debatovat o aktuálních tématech a plánovaných iniciativách na podporu digitálního vzdělávání. Součástí konference bylo také slavnostní předávání ocenění vítězným týmům soutěže Digital Education Hackathon 2024.
Digitální vzdělávání z různých úhlů pohledu
Konferenci otevřela výkonná místopředsedkyně EK Roxana Mînzatu, která zdůraznila nutnost podpory digitálních dovedností u všech občanů EU, protože již nyní 90 % pracovních míst vyžaduje minimálně základní digitální dovednosti a do budoucna bude tato potřeba pouze vzrůstat. Upozornila také na to, že dle posledních šetření přes 40 % 15letých žáků v EU nedosahuje odpovídající úrovně základních digitálních dovedností a že Evropa čelí nedostatku kvalifikovaných lidí ve STEM oborech. Proto chce Evropská komise podpořit rozvoj digitálních i STEM dovedností prostřednictvím dvou dokumentů a v nich specifikovaných iniciativ – Akčního plánu pro základní dovednosti a Strategického plánu vzdělávání v oborech STEM.
Hlavní odborný příspěvek konference představil Hadi Partovi, zakladatel organizace Code.org, která v amerických školách podporuje rozvoj informatické gramotnosti a práce s umělou inteligencí. Dle jeho slov není možné a ani vhodné vyhýbat se ve školách umělé inteligenci (AI), ale naopak je naprosto zásadní naučit mladé lidi jak s technologiemi a AI efektivně pracovat. Právě takto vzdělaní žáci budou mít v budoucnosti jednoznačnou výhodu na trhu práce. Poukázal zároveň na to, že žáci, kteří mají vysokou míru informatické gramotnosti, dosahují lepších výsledků také v oblasti čtenářských a písemných vyjadřovacích dovedností. Anna Bajo Sanjuán reprezentující Santander Universidades představila zprávu zaměřenou na budoucí dovednosti, ze které vyplývá, že velká část aktuálně zaměstnaných lidí cítí potřebu dalšího rozvoje dovedností (včetně těch digitálních), ale vnímají nedostatek zdrojů, informací a příležitostí pro svůj další rozvoj. Zdůraznila také, že podniky a vzdělávací instituce by měly společně sdílet zodpovědnost za počáteční i celoživotní vzdělávání.
Příklady z praxe a budoucnost digitálního vzdělávání
Dvě panelové diskuze konference se zaměřily nejprve na Unii dovedností a budoucnost digitálního vzdělávání, a poté na praktické příklady z praxe. Zdůrazněna byla nutnost spolupráce všech relevantních aktérů, především škol a poskytovatelů vzdělávání se zaměstnavateli, a spolupráce mezi evropskou a národní úrovní. Dále pak byla za jeden z hlavních předpokladů úspěšného digitálního vzdělávání označena nutnost podpory profesního rozvoje učitelů a vzdělavatelů. Evropská komise představila iniciativy a aktivity, na které se chce zaměřit v budoucnu, mezi nimi například: iniciativa Girls Go STEM (naváže na současnou Girls Go Circular), tzv. „STEM Skills Foundries“, aktivity na podporu základních digitálních dovedností, příručky pro učitele a školy na různá témata spojená s digitálním vzděláváním, pokračující podpora digitálních dovedností v programech jako Erasmus+ nebo Digitální Evropa a další. Součástí panelových diskuzí byly také dvě studentky, které se podělily o zkušenosti se svou účastí v iniciativách Girls Go Circular a DigiEduHack.
Celá dopolední část konference byla streamována online a nyní je k dispozici nahrávka, jejíž součástí je také krátké video představující výsledky Akčního plánu digitálního vzdělávání (zhruba v čase 10:09:00).
V odpolední části proběhlo několik praktických workshopů. Jedním z nich byl workshop zaměřený na vzdělávání ve STEM oborech, v němž byly představeny organizace a iniciativy, které se tomuto tématu věnují, mezi nimi například STEM Coalition, iniciativy Evropského inovačního a technologického institutu (včetně iniciativy EIT Deep-Tech Talent a EIT Label) či Evropská asociace pro učňovskou přípravu. Diskutující také zdůraznili potřebu kontinuálního rozvoje, většího důrazu na zapojení dívek a žen do STEM oborů a podpory STEM vzdělávání v kontextu odborného vzdělávání a přípravy (OVP), včetně přínosu OVP pro rozvoj inovací a aplikovaný výzkum. Další z workshopů se věnoval novému rámci pro gramotnost v kontextu umělé inteligence AI Literacy Framework. Na tomto rámci spolupracují OECD a Evropská komise, s podporou Code.org, a jeho první verze je již veřejně dostupná. Jeho cílem je pomoci vzdělavatelům rozvíjet kompetence studentů ve čtyřech hlavních oblastech: „Engaging with AI“, „Creating with AI“, „Managing AI“ a „Designing AI“. Na webu AI Literacy Framework je aktuálně možné zapojit se do veřejné konzultace k první verzi rámce prostřednictvím krátkého dotazníku, přičemž finální podoba rámce by měla být zveřejněna v příštím roce.
Více informací o konferenci najdete na portálu Evropského prostoru vzdělávání.