Čeští odborníci debatovali v Bruselu o dezinformacích a vzdělávání
EduCafé na téma „Boj proti dezinformacím skrze vzdělávání“ přilákalo na 60 zájemců z řad odborné i široké veřejnosti.
Hosty listopadového EduCafé byli Josef Šlerka, Kamil Kopecký a Lucie Čejková. V industriálním prostoru STAM Europa v centru Bruselu diskutovali o tom, jakou roli může hrát vzdělávání, příprava učitelů a mediální výchova v boji proti dezinformacím. Diskuzi moderovala Aneta Zachová, šéfredaktorka zpravodajského serveru Euractiv.cz. Ve druhé části večera si návštěvníci na vlastní kůži vyzkoušeli, zda dokážou uniknout dezinformacím, a to prostřednictvím zkrácené verze hry Fakescape pro střední školy.
Josef Šlerka, vedoucí oboru Studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, na úvod zasadil dezinformace do širšího společenského kontextu. Upozornil na to, že jsou často spojeny s dalšími dvěma fenomény – konspiračními teoriemi a populistickým rámováním (rétorikou), což je nebezpečná kombinace, která značně komplikuje řešení těchto problémů. Zdůraznil, že samotné vzdělávání na poražení dezinformací tím pádem nestačí, má však své silné zbraně, kterými může k tomuto boji přispět. Mělo by především posilovat kritické (vědecké) myšlení a mediální gramotnost.
Kamil Kopecký, docent na Katedře českého jazyka Pedagogické fakulty Univerzity Palackého a vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVOK), dále prezentoval výstupy několika výzkumů sledujících postoje českých učitelů k mediální výchově na školách či jejich schopnost rozpoznat fake news. Upozornil mimo jiné na zjištění, že ačkoli 91,6 % učitelů souhlasí s tím, že mediální výchova je důležitá, až 48 % z nich si nemyslí, že je potřeba vyhradit jí více hodin ve výuce (Czech teachers in the world of media, 2021).
Následně se ujala slova Lucie Čejková, lektorka spolku Fakescape a výzkumná pracovnice na Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Účastníkům přiblížila úspěšný projekt Fakescape, který se snaží zvyšovat mediální gramotnost a dovednosti v oblasti kyberbezpečnosti u žáků, studentů i dospělých inovativním způsobem – metodou gamifikace. Pro hosty připravila také zkrácenou verzi středoškolské hry, takže se po debatě proměnili v novináře a přenesli se do virtuální země Fakeland, kde se blíží prezidentské volby. Jejich úkolem bylo splnit několik úkolů a odhalit, který z kandidátů se snaží zrušit letní prázdniny.
Během diskuze se hosté zaměřili také na to, zda by měla být mediální výuka a boj proti dezinformacím tématem přípravy učitelů na pedagogických fakultách, sdíleli praktické tipy do výuky a debatovali o podpoře na národní úrovni. Poté diskutovali i o tom, zda lze tento problém řešit na úrovni evropské, přičemž se dotkli také nové příručky Evropské komise pro učitele týkající se právě podpory boje s dezinformacemi a digitální gramotnosti.
Podívejte se na fotogalerii (autorem fotek je Martin Palko).
Diskuzní večer pořádala Česká styčná kancelář pro vzdělávání a výzkum v Bruselu (CZELO) spolu se Zastoupením Jihomoravského kraje v Bruselu (KJMK) 14. listopadu 2022. Další debata ze série EduCafé je v plánu na jaře 2023.