Budoucnost hybridní výuky v odborném vzdělávání a přípravě

CZELO

Trendy v odborném vzdělávání a přípravě se mění. Jak pandemie urychlila vývoj hybridní výuky?

7. července uspořádala platforma VET4EU2 sdružující asociace aktivní ve vysokoškolském sektoru, odborném vzdělávání a přípravě webinář na téma vývoje online výuky v posledních letech. Během semináře se vystřídala řada řečníků včetně zástupců Evropského inovačního a technologického institutu, konkrétně EIT Digital – vedoucí evropské organizace poskytující vzdělávání v oblasti digitálních inovací a podnikání.

V průběhu pandemie prošla řada škol několika fázemi – od počátečního blended learningu přes zcela distanční výuku až k současné hybridní výuce, která se tak stává běžným modelem. Panelisté se shodli, že zrychlený vývoj nových výukových forem s sebou přináší mnoho výhod i nevýhod – největší výzvu přitom pro pedagogy a školitele nepředstavuje samotné ovládnutí technologií, ale nastavení efektivní kombinace online a offline metod.

V tomto kontextu je potřeba rozlišovat mezi blended a hybridní výukou. Obě zahrnují tradiční způsoby výuky obohacené o využití technologií, nejedná se však o synonyma. Hybridní výuka kombinuje prezenční a online formu – v praxi to tedy znamená, že si studenti mohou vybrat, zda se budou lekcí účastnit částečně/plně prezenčně nebo částečně/plně online. V případě blended výuky je online výuka pouze doplňkem prezenční, jež zůstává klíčovou – studenti tedy navštěvují lekce a navíc se vzdělávají online před/po lekcích.

S přesunem výuky do online prostředí se museli potýkat také poskytovatelé odborného vzdělávání a přípravy, kde je praktická zkušenost naprosto klíčová. Carlo De Smet z belgické veřejné služby zaměstnanosti VDAB sdílel zkušenosti s přechodem od blended kurzů k hybridním. Za největší výhodu považuje možnost přizpůsobit online kurzy studentům více „na míru“, za nejproblematičtější aspekt pak zvýšené nároky na školitele.

Lily Abdiche z francouzské společnosti MIMBUS hovořila o využití simulačních nástrojů v odborném vzdělávání a představila nejnovější projekty. Během pandemie byla poptávka po simulacích výrazně vyšší a vzhledem k jejich atraktivitě, praktičnosti a také zkušenosti, že mohou snižovat vytíženost školitelů, bude zájem pravděpodobně pokračovat i nadále a simulace se tak stanou běžnou součástí výuky.

Roberto Prieto z EIT Digital zmínil, jak důležité je podporovat rozvoj digitálního vzdělávání a kompetencí, i vzhledem ke strategii digitální transformace EU. V tomto kontextu upozornil na portfolio různých kurzů, které EIT Digital nabízí studentům a absolventům.