Univerzity z USA chtějí spolupracovat. Potenciál vidí v kreativních formách spolupráce
Delegace českých vysokých škol absolvovala unikátní vzdělávací a síťovací misi v New Yorku a Texasu.
Pro vysoké školy je navazování mezinárodních partnerství klíčové z hlediska zvyšování kvality vzdělávání, podpory inovací, rozvoje spolupráce ve výzkumu a adaptace studentů na výzvy současného světa. I to vedlo k organizaci cesty na míru českým vysokým školám pro snazší navázání kontaktů s prestižními americkými univerzitami. „Dnes je důležitější než kdy jindy udržovat vzájemné vztahy, a to zejména v oblasti vzdělávání. Bez posilování těchto vazeb nemohou naše země zůstat konkurenceschopné a prosperovat. Věřím, že tato mise pomůže zintenzivnit spolupráci mezi českými a americkými vysokými školami a otevře dveře různorodým projektům,“ zdůvodňuje ředitel DZS Michal Uhl akci organizovanou iniciativou Study in Czechia.
Česko-americká angažovanost na akademické úrovni je také jednou z priorit Velvyslanectví ČR v USA. Spojené státy obsazují žebříčky nejlepších univerzit na světě, a proto je podle slov velvyslance Miloslava Staška klíčové zaměřit se na výměnu studentů, pedagogů a spolupráci na výzkumných projektech. „Mezi stávající úspěšné projekty patří například dlouhodobá spolupráce ČVUT s Texaskou univerzitou v El Pasu zaměřená na projekty Smart Cities. Tento program je zatím jediným duálním programem v oblasti magisterského studia, kdy studenti absolvují část studia v USA a část v Česku. Doufáme, že se nám podaří navázat spolupráci i s dalšími univerzitami a posunout jednání k navázání dalších podobných partnerství,“ říká velvyslanec s tím, že mise, jako je tato, může být v tomto ohledu důležitým milníkem.
„Češi jsou také známí jako špičkoví inovátoři a producenti startupů, z nichž mnohé dosáhly statusu jednorožce (s hodnotou převyšující jednu miliardu dolarů, pozn. autora),“ dodává velvyslanec. Ambicí je proto také získávat americké vědce do českých výzkumných ústavů, a naopak se účastnit vývoje špičkových technologií, přičemž bránou k takové spolupráci je často právě akademická sféra.
Česko není jen Praha
Delegaci reprezentovali rektoři, prorektoři a zástupci zahraničních oddělení celkem deseti vysokých škol z různých regionů Česka. Mise tak poskytla unikátní příležitost k navázání kontaktů mimopražským školám, které mají složitější cestu k partnerům. „Jeden z největších přínosů vidím v tom, že jste nám otevřeli dveře tam, kam bychom se jako regionální univerzita těžko dostávali sami,“ vysvětluje prorektorka pro zahraniční vztahy Leona Stašová z Univerzity Hradec Králové a dodává, že by sice mohli oslovit potenciální partnery, ale nevěděli, koho konkrétně, nebo by odezva nebyla tak silná. „Když se cesta zaštítí Českem jako celkem, tak to působí úplně jiným dojmem. Už to není jedna univerzita, ale stát, reprezentace vysokých škol a zástupci instituce mezinárodního vzdělávání. To má obrovskou sílu pro jednání s americkými partnery,“ dodává.
Podobně to vnímá Mendelova univerzita, pro kterou jsou atraktivní hlavně výměny nebo projektová spolupráce na doktorské úrovni. Její zástupci se zaměřili na mapování příležitostí v oblasti vědeckých projektů, sdílení dobré praxe ve výzkumu a na napojení získaných kontaktů s jejich mladými vědci. „V Texasu jsem vnímal zcela jiný styl života na univerzitách i jejich přístup ke spolupráci s podnikatelskou sférou. Jsem přesvědčen, že jakákoliv studijní či praktická zkušenost bude pro naše studenty něčím, co je v životě výrazně posune,“ sdílí své dojmy rektor Jan Mareš. Na misi ocenil také možnost vést s českým velvyslancem v USA dialog o připravovaných aktivitách a perspektivách nejen v oblasti vzdělávání a výzkumu, ale i v průmyslovém sektoru.
Různé přístupy v globálních strategiích
V USA delegaci hostily přední vzdělávací instituce: University of New York, University of Texas v Austinu a Texas A&M University. Společná setkání a diskuse na půdách těchto univerzit byla doplněna formátem přímých individuálních setkání, kterých se zúčastnily desítky dalších škol z oblasti New Yorku a Texasu. „Překvapil mě přístup amerických univerzit na B2B setkáních, které projevily skutečný zájem o rozšíření spolupráce s českými univerzitami,“ srovnává Jiří Skládanka, prorektor Mendelovy univerzity, s jinou, předchozí zkušeností.
Inspirativní bylo nahlédnout do globálních strategií univerzit a systému partnerských spoluprací. Třeba New York University (NYU), známá svou akademickou excelencí a rozsáhlými mezinárodními aktivitami, provozuje kromě hlavního kampusu v New Yorku i další v několika světových metropolích (včetně Prahy, kde těsněji spolupracuje s Univerzitou Karlovou). Její strategie internacionalizace je postavena na vytváření globální sítě přes tyto kampusy. Prorektor pro globální záležitosti Eliot Borenstein zároveň upřesnil, že jsou pro ně atraktivní spíše prakticky zaměřené výměny s jasně definovanou participací na projektech a ve špičkovém laboratorním prostředí.
Ředitelka mezinárodních vztahů Sonia Feigenbaumová, která vede iniciativu Texas Global zaměřenou na podporu globálního vzdělávaní na Texaské univerzitě v Austinu, představila trochu jiný model mezinárodní spolupráce. Během pěti let vybudovali partnerství s 200 univerzitami a institucemi po celém světě, čímž vytvářejí příležitosti pro výzkum, výměnu studentů a projekty na úrovni jednotlivých fakult. Ani česko-texaská spolupráce není výjimkou. „Máme přibližně 50 akademiků, kteří se v Česku věnují výzkumu nebo jiné tvůrčí a publikační činnosti. To je celkem robustní úroveň spolupráce, a myslím, že toto číslo by se mohlo ještě zvýšit,“ uvádí Feigenbaumová.
Ačkoliv je jedním z cílů Texas Global zajištovat příchod mezinárodních studentů, jsou v tom výrazně limitovaní zákonem. Podle něj musí být až 90 % studentů prvních ročníků univerzit tvořeno obyvateli Texasu. Z toho důvodu hledají i jiné formy spolupráce než výhradně tradiční výměny studentů. Zároveň dle slov Michaela Drewa, proděkana pro bakalářské vzdělávání, chtějí zajistit získání interkulturní zkušenosti nejen na studentské, ale i akademické a výzkumné úrovni. Rozvíjení spolupráce se zeměmi střední Evropy je proto pro ně důležité.
Potenciál v letních školách, zážitkovém učení a propojení akademických oborů
Optimistický přístup sdíleli i představitelé Texaské univerzity A&M (TAMU). Spolu s poselstvím „buďme ve spolupráci kreativní“ rezonoval fakt, že americké školy necílí na kvantitu podepsaných memorand, ale na skutečnou a vzájemně přínosnou spolupráci. Což v praxi může znamenat kombinaci výměn studentů na různých úrovní studia, délky pobytu nebo typů projektů s ohledem na aktuální potřeby partnera.
„Přístup amerických škol hodnotím jako otevřený a inovativní, což usnadňuje nalezení společné řeči a zájmů pro spolupráci. Vidím potenciál v rozvoji kreativních modelů spolupráce, které přesahují rámec tradičních studentských výměn. Jedním z těchto modelů by mohly být například letní školy nebo společné online kurzy,“ hodnotí Libor Čapek, rektor Univerzity Pardubice. Zmíněné letní školy jsou vhodnou formou pro obory, kde není možné výjezdem přerušit semestrální kontinuitu. Výhodu vidí také v sezónnosti – kvůli extrémním vedrům hledají Texasané možnosti vycestovat do zemí s přívětivějším klimatem a vzdělávací pobyt je skvělou příležitostí.
Potřeba porozumět partnerům, ale i studentům
Během cesty delegace navázala spolupráci s institucemi podporujícími internacionalizaci vzdělávání na americké i světové úrovni (Institute of International Education a Texas International Education Consortium) a diskutovala s autoritami česko-amerického vzdělávacího systému. Podle profesora Jana Švejnara, působícího na Kolumbijské univerzitě, je při hledání nových partnerství klíčové správně definovat kvality zastupující univerzity a nebát se je při jednáních jasně formulovat. S tím souvisí i investice do kvalitních odborných kapacit – ať už ze strany akademiků, nebo pracovníků zodpovědných za internacionalizaci. Šikovným řešením, jak navázat či posílit spolupráci, je zprostředkovat partnerům autentickou českou zkušenost, například prostřednictvím účasti na konferencích.
Pro podporu studentských výměn je důležité pochopení potřeb studentů. Zatímco počet amerických studentů v rámci krátkodobých mobilit v Česku meziročně vzrostl o 400 % (s 1 400 studenty je USA 4. nejvíce zastoupenou zemí), do Česka naopak přijíždí kolem 2 500 amerických studentů. Česko pro ně bylo v loňském akademickém roce 13. nejoblíbenější destinací. Důležitým předpokladem pro zvyšování atraktivnosti vysokých škol a získávání amerických studentů je silná nabídka studentských služeb. S tím souvisí vnímání jejich potřeb. „Je třeba si uvědomit, že jde o jiný profil studentů, s jinými potřebami a očekáváními,“ vysvětluje Klára Jelínková z Harvardské univerzity a dodává, že řešením je projevovat mladým Američanům dostatek empatie a péče.
Řada škol měla v průběhu cesty také možnost setkat se se svými absolventy, což je důležité pro neustálé posilování vazeb a udržování kontaktů na univerzitní úrovni i v rámci národního programu Czechia Alumni. V neposlední řadě se misi podařilo posílit vztahy mezi vedením českých vysokých škol. „I když to nebylo hlavním cílem naší mise, ráda bych přidala ještě jeden vedlejší, ale velmi důležitý aspekt. Posilujeme tímto nejen naši českou komunitu, ale také se propojujeme a vytváříme společné zážitky. Ať už jsme z Hradce Králové, Prahy, Brna nebo odkudkoli, jsme na palubě všichni pospolu tím, že reprezentujeme Česko a máme stejné cíle,“ uzavírá prorektorka Leona Stašová.
Děkujeme všem zapojeným českým vysokým školám:
Cesta by nemohla vzniknout bez spolupráce našich partnerů, a to především Velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D.C., pod vedením velvyslance Miloslava Staška, Generálního konzulátu ČR v New Yorku, a také Institute of International Education (IIE) a Texas International Education Consortium (TIEC).