Tchaj-wan, Japonsko a EXPO 2025: Největší akademická mise v Asii posílila mezinárodní spolupráci českých vysokých škol

MN, DZS

Study in Czechia

Delegace 18 českých vysokých škol pod záštitou DZS v Tchaj-peji a Ósace navazovala nová partnerství v klíčovém regionu.

Edu Day na EXPO 2025. Zdroj: Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025, Zdeněk Jindra.
Edu Day na EXPO 2025. Zdroj: Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025, Zdeněk Jindra.

Japonsko a Tchaj-wan se stále výrazněji profilují jako strategičtí partneři českých vysokých škol. Ať už z hlediska výzkumné spolupráce, atraktivity pro mobilitu studentů či inovativních kooperačních formátů. Na tyto priority zareagoval Dům zahraniční spolupráce (DZS) v rámci národní iniciativy Study in Czechia realizací dosud největší vysokoškolské mise do Asie.

„Obě země patří k lídrům v oblasti inovací, výzkumu a technologického vývoje, ale zároveň představují atraktivní destinace pro studenty i výzkumné partnery. Naší snahou bylo vytvořit příležitosti pro navázání nových partnerství i prohloubení stávající spolupráce Jsme rádi, že se podařilo propojit zástupce téměř dvou desítek českých vysokých škol se 70 japonskými a tchajwanskými partnery napříč obory“ vysvětluje Soňa Lippmann, vedoucí sekce komunikační a analytické v DZS.

Delegace složená z rektorů, prorektorů a vedoucích zahraničních oddělení celkem 18 českých vysokých škol napříč širokým spektrem oborů se nejprve vydala na intenzivní dvoudenní jednání s tchajwanskými protějšky do Tchaj-peje. Následně pokračovala do japonské Ósaky, kde DZS při příležitosti světové výstavy EXPO 2025 organizoval EDU Day, speciální den věnovaný vzdělávání. Akce nabídla prostor pro prezentaci kvality českých vysokých škol, špičkového výzkumu i inovačního zázemí. Tento formát zároveň poskytl další prostor pro rozvoj spolupráce i s japonskými univerzitami.

Během týdenního programu tvořeného především cílenými individuálními setkáními mezi školami a návštěvami tamějších univerzit, se podařilo otevřít klíčová témata jako jsou výměny studentů, společné výzkumné projekty či nové podoby univerzitních spoluprací.

„Mise naplnila cíle i očekávání – jak prohloubení stávající spolupráce, tak jednání směřující k novým smlouvám. Domluvili jsme se na konkrétních krocích k propagaci tchajwanských a japonských univerzit směrem k našim studentům, organizaci webinářů s koordinátory tchajwanských a japonských univerzit,“ říká Petr Kopecký, rektor Ostravské univerzity.

Přínos měla cesta i pro vysoké školy, které už mají navázaná partnerství. „I v případě, kdy studentská výměna či jiná forma spolupráce se zahraničním partnerem funguje dobře, je potřeba tuto vzájemnou spolupráci čas od času společně vyhodnotit a stvrdit. Tato cesta nám umožnila setkat se během pár dní hned s několika partnery v každé z navštívených zemí,“ říká Michael Kohajda, rektor Univerzity Palackého v Olomouci.

Oboustranná priorita: Česko a Tchaj-wan posilují akademické vazby

Dlouhodobě konstruktivní vztahy mezi Českem a Tchaj-wanem sílí i v oblasti vzdělávání a výzkumu. Tchaj-wan se řadí mezi deset zemí s největším počtem zahraničních studentů na studijním pobytu v Česku, hned po USA a evropských státech. Výrazný zájem tchajwanských institucí o rozvoj univerzitní spolupráce potvrdilo i Česko-tchajwanské vysokoškolské fórum, které DZS zorganizoval ve spolupráci s národní agenturou FICHET (Foundation for International Cooperation in Higher Education of Taiwan). Akce se zúčastnilo více než 50 tchajwanských vysokých škol, což svědčí o mimořádném potenciálu bilaterální akademické spolupráce.

„Česko je na Tchaj-wanu vnímáno jako jeden z klíčových partnerů, a to nejen v technických oborech, ale napříč celým akademickým spektrem. Více tchajwanských univerzit se zaměřuje na spolupráci v oblasti polovodičů či informačních technologií, ale máme také kvalitní umělecké školy, lékařské fakulty a jazykové programy. Právě v těchto disciplínách vidíme velký prostor pro nová partnerství s Českem,“ vysvětluje Tzu-Bin Lin, výkonný ředitel FICHET.

Česko-tchajwanské vysokoškolské fórum. Zdroj: FICHET
Česko-tchajwanské vysokoškolské fórum. Zdroj: FICHET

Partnerství mezi Českem a Tchaj-wanem se opírá nejen o odbornou spolupráci, ale i o společné hodnoty a historickou blízkost. „S Českem máme mnoho společného, ctíme hodnotu rodiny, sdílíme hudební a architektonickou tradici a silné vědecké zázemí. Pokud srovnávám evropské země, Česko má velmi silnou pozici z hlediska vědy a akademické spolupráce. Je pro nás spolehlivým partnerem, se kterým chceme dlouhodobě budovat vzájemnou výměnu,“ doplňuje Lin.

Během dne proběhlo přes 120 jednání, na kterých instituce řešily především různé formy studentských výměn a další spolupráce, od letních škol, přes double degree programy po tandemovou výuku společných předmětů online, ale také průniky ve výzkumných spolupracích akademiků.

Podpora v podobě vládních stipendií

Fórum umožnilo školám zároveň lépe porozumět vzdělávacím prioritám na vládní úrovni a stipendijním možnostem. Podobně jako Česko, i Tchaj-wan systematicky investuje do internacionalizace vysokoškolského prostředí. V akademickém roce 2024/2025 zde studovalo téměř 125 000 zahraničních studentů včetně 239 vysokoškoláků z Česka z nichž více jak jedna třetina absolvuje celý studijní program. Jednou z představených iniciativ atraktivních pro českou stranu je program TEEP (Taiwan Education Experience Program). Ten nabízí zahraničním studentům možnost absolvovat až šestiměsíční odbornou stáž v oblasti průmyslu nebo výzkumném prostředí. Součástí je také jazyková a kulturní příprava. Účastníci dostávají měsíční stipendium až do výše 15 000 tchajwanských dolarů (cca 10 000 Kč) a osvobození od školného. Podle Tzu-Bin Lina z FICHETu jde o nadstandardní finanční podporu pro studenty v tchajwanském prostředí.

V Japonsku je zájem o výměny studentů, propojení s praxí a letní školy

Na Tchaj-wanu šlo především o rozvoj již zavedených partnerství, zatímco v Japonsku se české vysoké školy opíraly o dosavadní kontakty a zároveň identifikovaly nové možnosti spolupráce. Zájem o spolupráci ze strany japonských univerzit byl zřetelný. Projevil se zejména v diskusích o studentských výměnách, letních školách či snaze porozumět specifikům českého vysokoškolského systému.

Některé japonské instituce zároveň poukázaly na nižší motivaci při mobilitě doktorandů. Jako příklad dobré praxe zde zazněla realizace krátkého týdenního kurzu, který podle prorektora Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT) Pavla Matějky sloužil jako most k dalším výměnám. Více českých univerzit zároveň deklarovalo ochotu přizpůsobit programy potřebám partnerů i flexibilitu při nastavování termínů kurzů a propojování studia s výzkumem či výrobním procesem. Japonští partneři preferují realizace tzv. letních škol v dubnu kvůli prázdninám.

Zástupci vysokých škol, ředitel DZS Michal Uhl a prezident ČR Petr Pavel na EXPO 2025. Zdroj: MERTEL PRAGUE
Zástupci vysokých škol, ředitel DZS Michal Uhl a prezident ČR Petr Pavel na EXPO 2025. Zdroj: MERTEL PRAGUE

Školy v rámci setkání řešily také výzvy v podobě nízké nabídky anglicky vyučovaných předmětů na japonské straně a integraci zahraničních studentů do běžných kurzů. „Japonské univerzity sice nabízejí speciální programy pro zahraniční studenty, ale ty jsou tematicky úzké a často oddělují studenty od domácích, čímž se ztrácí potenciál na mezikulturní propojení,“ vysvětluje japanoložka a prorektorka Ivona Barešová z Univerzity Palackého.

Česko má co nabídnout

V rámci EDU Day na světové výstavě EXPO 2025 prezentovaly české vysoké školy konkrétní projekty jako inspiraci k rozmanité spolupráci. Miroslav Lávička, rektor Západočeské univerzity v Plzni představil mimo jiné spolupráci univerzity s městem Plzeň a jeho průmyslovým zázemím, stejně jako kulturní projekty, například komunitní centrum Read Japan.

Podívejte se, jak jsme prezentovali českou vědu, výzkum a vzdělávání v novém videu na výstavě EXPO 2025:

Součástí Dne vzdělávání byly také prezentace univerzitních spin-off společností, které propojují výsledky výzkumu s praxí a ukazují, že české vysoké školy dokážou efektivně přenášet nové poznatky do reálného života. Byly představeny vybrané inovativní projekty, které patří ke špičce českého výzkumu a zároveň mají vysoký potenciál pro praktické uplatnění.

Delegaci hostily i místní univerzity v obou zemích

Součástí síťovací mise byla také návštěva tchajwanských a japonských univerzit, kde vztahy mezi institucemi fungují a zároveň existuje potenciál pro další projekty. Na National Taiwan University (NTU) probíhala spolupráce dosud převážně formou krátkodobých mobilit a intenzivních kurzů. O ty je mezi tchajwanskými studenty velký zájem, zejména pokud jsou prakticky zaměřené a vedené v angličtině. Díky zapojení Česka do programu Taiwan-Europe Semiconductor Training Programme se mohou i čeští studenti  zapojit do specializovaných kurzů a stáží v oblasti polovodičů.

Zdroj: DZS
Zdroj: DZS.

Na National Chengchi University (NCCU), která dosud spolupracovala s 16 českými univerzitami, se kromě technických oborů rozvíjela diskuse i směrem k příležitostem v oblasti humanitních a ekonomických oborů. Často se mezi školami zmiňovalo tandemové učení nebo praxe na českých školách v rámci pedagogických kurzů. Na National Taiwan University of Science and Technology (Taiwan Tech) se jednání soustředilo především na oblasti udržitelné energetiky, pokročilých membránových technologií a průmyslové spolupráce. Významným bodem programu bylo slavnostní jmenování Radka Holého, prorektora ČVUT, čestným profesorem pro oblast inovační spolupráce mezi akademickou a průmyslovou sférou.

V Japonsku nás Kansai University zaujala zájmem o prohloubení výměn. Partner se zajímal o potřeby českých studentů – od jazykové přípravy až po zapojení do studentské komunity.

Mise přinesla konkrétní výsledky

Některé školy během tchajwansko-japonské cesty navázaly nová partnerství, jiné výrazně prohloubily již existující vazby. Během mise byla podepsána tři Memoranda o porozumění (MoU): mezi Univerzitou Hradec Králové a japonskou Shimonoseki City University, mezi Mendelovou univerzitou a tchajwanskou Chung Yuan Christian University a Univerzita Palackého v Olomouci stvrdila spolupráci podepsání memoranda s Osaka University.

Zástupci Univerzity Palackého si přiváží návrhy pro pedagogickou, lékařskou, zdravotnickou i fakultu tělesné kultury také z Tchaj-wanu. „S tchajwanskou NCCU máme dlouholetou výbornou spolupráci, z níž však zatím více těžíme my. Tentokrát jsme se ale dostali k několika velmi konkrétním návrhům, jak zapojit studenty z NCCU do výměnných pobytů na UPOL a věříme, že některé z nich se podaří brzy realizovat,“ uvádí prorektorka Ivona Barešová z Univerzity Palackého v Olomouci.

Rektor Ostravské univerzity Petr Kopecký zároveň poukazuje i na silné propojení v rámci českých univerzit. „Skvělé je, že díky DZS se můžeme potkat se zástupci mnoha univerzit na jednom místě během jednoho dne. Významnou přidanou hodnotou je seznámení se zástupci jiných českých univerzit a DZS a také networking v rámci české delegace,“ dodává s tím, že předběžně začali zvažovat s kolegyněmi a kolegy z jiných českých univerzit společný krátkodobý program, který by mohla hostit pokaždé jiná česká univerzita.

Děkujeme všem našim partnerům, kteří se na organizaci síťovací mise a účasti českých vysokých škol na EXPO 2025 podíleli. Zejména pak zástupcům FICHET a České ekonomické a kulturní kanceláře v Tchaj-peji na tchajwanské straně, na japonské pak asociaci Japan Netwok for Interantional Education (JAFSA) a Velvyslanectví České republiky v Tokiu. Poděkování patří také generálnímu komisaři české účasti na EXPO 2025 Ondřeji Soškovi.

Za skvělou prezentaci českého vysokoškolského vzdělávání v zahraničí děkujeme také: • Akademie múzických umění v Praze (AMU) • Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU) • České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) • Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU) • Masarykova univerzita (MU) • Mendelova univerzita v Brně (MENDELU) • Ostravská univerzita (OU) • Univerzita Hradec Králové (UHK) • Univerzita Karlova (UK) • Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL) • Univerzita Pardubice (UPCE) • Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) • Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT) • Vysoká škola ekonomie a managementu (VŠEM) • Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE) • Vysoké učení technické v Brně (VUT) • ŠKODA AUTO Vysoká škola (ŠAVŠ) • Západočeská univerzita v Plzni (ZČU)