EUROSTUDENT
Dům zahraniční spolupráce se stal národním realizátorem největšího evropského socioekonomického výzkumu mezi vysokoškoláky.
Projekt propojuje evropské země prostřednictvím sítě národních partnerů, kteří ve svých zemích zajišťují sběr dat a jejich vyhodnocení. V Česku přebral roli koordinátora a realizátora v devátém kole šetření Dům zahraniční spolupráce (DZS), a to po Centru pro studium vysokého školství.
EUROSTUDENT je mezinárodní výzkumný projekt, který pravidelně sbírá a porovnává data o sociálních a ekonomických podmínkách studentů vysokých škol v Evropě. Nabízí ucelený pohled na realitu studentského života – od financování studia, přes bydlení až po duševní pohodu. Výstupy slouží jako podklad pro tvorbu vzdělávacích politik, zlepšování podmínek na univerzitách i hlubší porozumění tomu, co dnešní studenti skutečně prožívají.
Výstupy projektu, ať už ve formě mezinárodních či národních zpráv, tzv. Intelligence Briefs, s doporučením pro tvůrce vzdělávacích politik, jsou veřejně dostupná. Využívají je výzkumníci, univerzitní experti i samotní studenti – například při rozhodování o zahraničním studiu.
Spuštění dotazníkové šetření a informační kampaně v Česku
V květnu zahajujeme dotazníkové šetření mezi studenty bakalářských a magisterských programů na všech vysokých školách v Česku. Celkem ve spolupráci s vysokými školami oslovíme zhruba 300 tisíc studentů, z toho přibližně 55 tisíc zahraničních. Projekt se však dlouhodobě potýká s nízkým povědomím mezi studenty a s tím související nízkou návratností.
Kampaň na sociálních sítích motivující studenty k zapojení. Zdroj: DZS
Abychom tohoto cíle dosáhli, spouštíme ve spolupráci s vysokými školami a dalšími partnery informační a motivační kampaň. Jejím cílem je zvýšit povědomí o projektu mezi akademickou obcí a zároveň studentům srozumitelně vysvětlit, proč má smysl dotazník vyplnit. Hlavní poselství kampaně je jednoduché: Chceme znát vaše životní podmínky, abychom vám je mohli pomoci zlepšit. Studenti se navíc mohou zapojením do šetření zúčastnit slosování o atraktivní cenu v podobě vlakové jízdenky. Komunikace poběží na sociálních sítích, univerzitních kanálech i ve fyzickém prostoru kampusů.
Data z projektu EUROSTUDENT tak rozšíří dosavadní znalostní základnu DZS o aktuální informace od všech typů studentů v Česku, které budou poskytnuty tvůrcům veřejných politik ve formě národní zprávy a v budoucnu umožní lépe cílit opatření na podporu spokojenosti studentů