Tematický monitoring Erasmu+ a Evropského sboru solidarity se věnoval digitalizaci v mezinárodní spolupráci
Tématem tradičního diskusního fóra byla letos role digitalizace v mezinárodní spolupráci a vzdělávání.
Tematický monitoring je pravidelná akce, kterou v Domě zahraniční spolupráce (DZS) pořádáme pro právě běžící projekty v programech Erasmus+ a Evropský sbor solidarity. Letos se fórum uskutečnilo 23. června ve virtuálním studiu za účasti zástupců DZS, univerzit a dalších odborníků z oblasti mezinárodního vzdělávání. Společným jmenovatelem dvanácti prezentací, diskusních panelů a workshopů byla otázka, jakou roli dnes hraje digitalizace v prostředí mezinárodní spolupráce a vzdělávání
Digitalizace představuje velmi aktuální téma v pandemické a postpandemické době, což je vyjádřeno také v prioritách nového programového období programů Erasmus+ a Evropský sbor solidarity. "Digitalizace je cesta pro rozvoj institucí i jednotlivců. Erasmus+ a Evropský sbor solidarity jsou programy, které nabízejí konkrétní nástroje, jak digitální kompetence posílit," připomněla roli obou programů v této problematice v úvodním příspěvku ředitelka DZS Dana Petrova.
Jako klíčovou pro budoucnost mezinárodního vzdělávání považovali digitalizaci také všichni účastnící panelové diskuze. Těmi byli Anežka Müller, koordinátorka organizace Česko.Digital, Lucie Rohlíková ze Západočeské univerzity v Plzni, learning designer Brano Frk ze společnosti Õppus a Bohuslav Hora, ambasador programu eTwinning ze Základní a mateřské školy Chraštice. „Digitální technologie jsou a budou součástí našeho života, a proto by měly být zahrnuty i do procesu vzdělávání,“ konstatovala Anežka Müller.
Další program se skládal z několika paralelně běžících workshopů s odborníky, kteří se k otázce digitalizace stavěli z různých perspektiv. Lucie Kosová z Ministerstva vnitra České republiky se například věnovala otázkám rizik a prevence v kyberprostoru. Lenka Henebergová a Michal Uhl z DZS představili v diskuzních workshopech možnosti projektového řízení v rámci programů Erasmu+ a Evropský sbor solidarity v online prostoru. Vít Pászto z Univerzity Palackého v Olomouci se zase zaměřil na oblast kombinovaných mobilit, tedy na kombinaci virtuálních a fyzických studijních výjezdů.
Digitalizace již nepředstavuje pouze nadstavbu, ale je nutné na ni nahlížet jako na standardní a nezbytný nástroj v oblasti mezinárodního vzdělávání a spolupráce. "Všichni z nás jsme v zásadě na začátku digitální transformace. Ti nejlepší z nás možná v polovině. Zásadní je, neuhnout z této cesty. Vítězové budou ti, kteří vydrží a proces transformace úspěšně dokončí," popsala Dana Petrova hlavní úkoly a výzvy, před kterými nyní ve světě mezinárodního vzdělávání stojíme.