Kód, žák, škola: Inspirace pro pedagogický sbor v digitální éře
Proběhla akce Kód, žák, škola, která nabídla pedagogům inspiraci z workshopů, her a diskuzí o digitálních kompetencích.
Ve čtvrtek 16. října 2025 se v pražském Impact Hubu - Smíchov konala tradiční akce Kód – škola, letos s názvem Kód, žák, škola.
Cílem bylo nabídnout pedagogickému sboru inspiraci a nástroje pro rozvoj digitálních kompetencí žáků a žákyň. Seminář ukázal, jak moderní technologie a nové výukové nástroje mohou obohatit výuku a podporovat aktivní zapojení všech žáků, s důrazem na integraci AI do vzdělávání.
Po úvodním představení aktivit DZS (Dům zahraniční spolupráce) a EUN (European SchoolNet) vystoupila Irena Fričová z NPI, která shrnula stav českého vzdělávání v oblasti digitálních kompetencí. Na základě výsledků výzkumů TALIS 2024 a ICILS 2023 ukázala, že Česko patří mezi evropskou špičku:
-
TALIS 2024 – využití umělé inteligence pedagogy v EU: Česko je na tom nejlépe.
-
ICILS 2023 – počítačová a informační gramotnost a informační myšlení u žáků a žákyň: ČR nejlepší v Evropě, na světě na předních příčkách.
Fričová upozornila na rychlost technologické transformace a její dopad na vzdělávání:
„Během svého života jsem se setkala s celou škálou digitalizace – od kalkulačky až po 3D tiskárnu.“
Hlavními tématy byly využití AI ve školství, digitální wellbeing a rozvoj digitálního pedagogického lídršipu – oblasti, které mohou účastníci okamžitě reflektovat ve své praxi.
Dopolední workshopy: praktická inspirace
Pod vedením lektorek z Fakescape si účastníci zahráli vzdělávací únikovou hru, kde město ohrožuje virus měnící lidi na „dezinfombies“ – bytosti bezmezně věřící dezinformacím. Úkolem hráčů bylo vyřešit čtyři úkoly. Po hře následovala reflexe metodiky a možností využití hry ve výuce k rozvoji kritického myšlení.
Další workshop na téma Future Classroom Lab (FCL) pod vedením Petry Boháčkové ze Základní školy Edvarda Beneše ukázal, jak učební zóny Třídy budoucnosti podporují kreativitu, spolupráci a digitální gramotnost. Petra popsala začátky FCL na své škole:
„Dřív když jsme začínali, místnost využívali jen tři vyučující, dnes se na začátku roku schází až patnáct učitelů a máme co dělat, abychom si hodiny ve FCL rozdělili.“
Účastníci si vyzkoušeli praktické aktivity a technologie, které mohou ihned využít ve své výuce, jako například Classroomscreen. Petra zdůraznila, že i s omezenými prostředky lze FCL postupně budovat:
„Vybavení jsme postupně dokupovali, třeba když zbyly na konci roku peníze, koupili jsme 3D tiskárnu.“
Třetí workshop na téma E-Bezpečí – Generativní AI veden Dominikem Voráčem ukázal, že AI zásadně mění práci pedagogů i žákyň a žáků. Dominik zdůraznil:
„Je potřeba upozorňovat žáky i učitele na zneužitelnost AI v kyberzločinu – vše už dnes vypadá realisticky, proto je třeba o tom mluvit a zvyšovat prevenci.“
Byly představeny praktické nástroje, například NotebookLM, který umožňuje nahrát PDF učebnice a generovat z ní podcast, rozhovor, zápisky či test. Voráč upozornil:
„Je důležité u dětí rozvíjet nejen čtenářskou, ale i psací a rétorickou gramotnost, protože musí správně umět napsat otázku – prompt.“
Odpolední diskuzní blok
Odpoledne proběhl interaktivní diskuzní blok, kde účastníce a účastníci v malých skupinách debatovali o aktuálních tématech: mediální výchova, výhody a rizika sociálních sítí, používání mobilních telefonů ve třídě a další otázky související s technologiemi ve školství.
Akce Kód, žák, škola nabídla nejen teoretické podněty, ale i praktické nástroje a inspiraci pro všechny pedagogy, kteří chtějí do svých hodin vnést více interaktivity a kreativity a bezpečně využívat moderní technologie. Potvrdila, že digitální kompetence nejsou jen trendem, ale nezbytnou součástí vzdělávání 21. století.