Jednotný příběh Česka v zahraničí. Zapojte se do iniciativy Dobré ráno Česko

MB, DZS

Dům zahraniční spolupráce

Společně s dalšími agenturami, MZV a soukromým sektorem jsme spustili celospolečenskou iniciativu, která posílí image Česka.

Dobré ráno, Česko

Česko je v řadě oblastí – od vědy, výzkumu a vzdělávání přes podnikání a inovace až po kulturu – stále úspěšnější. Abychom však v mezinárodním prostředí obstáli i do budoucna, potřebujeme jednotnou komunikaci, která představí naši zemi jako moderní, otevřenou a hodnotově ukotvenou. Silná národní identita podporuje nejen diplomacii a byznys, ale i naši pozici v oblasti vzdělávání a vědy.

„Dosud nám chyběl jednotný příběh, který by naši zemi prezentoval navenek a posílil její pozici jako partnera pro mezinárodní výzkum a akademickou spolupráci. Zahraniční studenti a absolventi zároveň přinášejí inovace, zvyšují kvalitu školství, mají pozitivní dopad na českou ekonomiku a přispívají k rozvoji celé společnosti,“ vysvětluje ředitel Domu zahraniční spolupráce (DZS) Michal Uhl.

Za iniciativou Dobré ráno, Česko stojí Česká centra (hlavní koordinátor), Dům zahraniční spolupráce, CzechInvest, CzechTourism, CzechTrade a Národní sportovní agentura. Strategické řízení zajišťuje Ministerstvo zahraničních věcí ČR, mezi aktivní partnery patří i platforma Druhá ekonomická transformace.

Klíčovou součástí iniciativy je otevření celospolečenské debaty k otázce, kdo jsme a jak se chceme v zahraničí prezentovat. Participativní část kampaně připravila Nadace BLÍŽKSOBĚ ve spolupráci s výzkumným ústavem STEM – a zapojit se může každý na stránkách www.dobreranocesko.cz.

Jak nás vidí svět? Průzkum ukazuje nízké povědomí i prostor ke zlepšení

Letos jsme si nechali zpracovat mezinárodní průzkum agenturou STEM/MARK, abychom zjistili, jak je Česko vnímáno v zahraničí. Výzkum probíhal ve 20 zemích a ukázal, že o Česku sice většina respondentů slyšela, ale jejich znalosti jsou velmi povrchní.

Více než polovina dotázaných nedokáže Česko najít na mapě a jen 29 % lidí jasně rozlišuje mezi Českem a bývalým Československem. Méně než 40 % respondentů z Velké Británie, Německa a Francie si naši zemi spojuje s aktivním zapojením na mezinárodní scéně.

Výsledky potvrzují, že bez silné, srozumitelné identity se Česko v globálním prostoru ztrácí. Právě proto je důležité, aby mělo vzdělávání i výzkum oporu v jednotném národním příběhu – ten může otevřít nové příležitosti, zvýšit důvěryhodnost a pomoci přilákat zahraniční studenty, partnery i talenty.

Zapojte se. Váš názor má váhu

Jaké je podle vás Česko? Co by mělo reprezentovat naši zemi navenek? Pomozte najít odpověď.

Navštivte www.dobreranocesko.cz a podělte se o svůj pohled. Společně tvoříme příběh, který může rezonovat doma i ve světě.

Další informace k projektu najdete v tiskové zprávě.