European Innovative Teaching Award 2022: Kritéria způsobilosti, výběru a ocenění
Hodnocení “European Innovative Teaching Award“ (EITA) 2022 bude probíhat ve čtyřech kategoriích na základě hodnotících kritérií.
Evropské ocenění “European Innovative Teaching Award” (EITA) je aktivitou Evropské komise s cílem představit veřejnosti ty nejlepší inovativní výukové postupy využité v projektech realizovaných v rámci programu Erasmus+. Cílem této aktivity je ocenit práci škol a jejich učitelů, zdůraznit touto cestou hodnotu evropské spolupráce na poli vzdělávání a podpořit vznikající platformu Evropský vzdělávací prostor (European Education Area). Mezi specifické cíle ocenění patří:
- Ocenit práci škol a zviditelnit práci učitelů
- Identifikovat a představit vynikající výukové a vzdělávací postupy
- Posílit vzájemné vzdělávání mezi učiteli a pracovníky škol
- Zdůraznit význam programu Erasmus+ a evropské spolupráce mezi učiteli
Kategorie hodnocení
European Innovative Teaching Award je udělována v těchto kategoriích:
- Předškolní vzdělávání (MŠ)
- Primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ)
- Sekundární vzdělávání (2. stupeň ZŠ a gymnázia)
- Odborné vzdělávání a příprava
Kritéria způsobilosti
- Národní agentura k ocenění vybírá na základě závěrečných zpráv mezi ukončenými projekty Erasmus+, které jsou součástí Klíčové akce 1 (Vzdělávací mobility jednotlivců) a Klíčové akce 2 (Strategická partnerství).
- Oceněny mohou být projekty, které začaly v období 2017 – 2021 kde je česká organizace koordinátorem projektu.
- Projekt, který již obdržel EITA v minulých letech nemůže být oceněn znovu.
- Za ukončený je považován projekt, jehož závěrečná zpráva byla řádně podána, evaluována a uzavřena k 31. 12. 2021.
Kritéria výběru: priorita tématu
Každý rok definuje Evropská komise téma, které musí projekty naplňovat, aby mohly být zařazeny pro výběr k ocenění EITA. V roce 2022 je tématem roku ‘Učíme se spolu, podporujeme kreativitu a udržitelnost‘, které přímo navazuje na iniciativu Evropské komise Nový evropský Bauhaus (NEB).
Základními prvky tématu roku 2022 jsou:
- Kreativita – propojená s prioritou NEB ‘krásná budoucnost‘, důležité téma ve vzdělávání. V tomto kontextu se bude řešit vliv prostorů a architektury na učení
- Udržitelnost – základní priorita Komise a klíčová součást NEB
- Společné učení – prvek participace a inkluze, základní priorita a prvek NEB
Kritéria ocenění: charakteristiky inovace
Ocenění EITA bude uděleno na základě následujících kritérií. Každé kritérium bude hodnoceno na bodové škále od 1 (slabé) do 10 (výborné):
Metodologie
V čem spočívá inovativnost výukových a učebních přístupů, které jsou zpracovány a implementovány v projektu?
- Multidisciplinární přístupy
- Rozvoj klíčových kompetencí (znalostí, dovedností a postojů)
- Propojení formálního, neformálního a informálního učení
- Inkluze, participace, spolupráce
- Inovativní využití digitálních nástrojů (zejména eTwinningu)
- Aktivní role studentů v procesu učení
Prostředí
Jakým způsobem podporují výuková prostředí zapojená do projektu inovativní přístupy k výuce a učení?
- Školy jako nositelé inovace
- Kreativní využití učebních prostorů
- Udržitelné využívání dostupných zdrojů
- Celoškolní přístup
- Mezipředmětová spolupráce
Učitelé
Jakými způsoby ovlivňují učitelé/pedagogové zapojení do projektů inovativní procesy výuky a učení?
- Iniciativa učitelů jako inovátorů
- Kompetence učitelů
- Spolupráce učitelů a vzájemné učení
Dopad
Jaký je dopad inovativních vyučovacích a učebních procesů vypracovaných a implementovaných v projektu?
- Přímý dopad na cílové skupiny
- Inkluze účastníků s omezenými příležitostmi
- Dopad na ostatní studenty, učitele, školy, místní komunitu