DZS na summitu Slavkovského formátu: Podpora mladých talentů a přeshraniční spolupráce

Dům zahraniční spolupráce (DZS) se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3).

Ten hostilo Česko při příležitosti 10. výročí této regionální platformy. Setkání se zúčastnil ředitel DZS Michal Uhl, který vystoupil s proslovem na téma podpory mladých lidí a jejich role v budoucnosti Evropy. K tématu vzdělávání a inovací se připojil i Šimon Presser, který ve svém příspěvku zdůraznil důležitost přeshraniční spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu. 

Dům zahraniční spolupráce (DZS) se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3).
DZS se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3). Foto: Kancelář prezidenta republiky, Zuzana Bönisch

Jedním z významných momentů summitu bylo setkání středoškolských studentů z Česka, Slovenska a Rakouska, kteří představili inovativní projekty z oblasti technologií, robotiky či udržitelného rozvoje. DZS na organizaci této části programu spolupracoval s Jihomoravským inovačním centrem (JIC). Jak ve svém projevu zdůraznil Michal Uhl: „Mladá generace není jen nadějí, ale i hnací silou budoucnosti. Naší rolí je vytvořit prostor pro jejich rozvoj nejen ve školách, ale i prostřednictvím neformálního vzdělávání a mezinárodních projektů.“

Co setkání přineslo

Summit se vedle inovací a vzdělávání věnoval i dalším zásadním tématům, jako je přeshraniční spolupráce při řešení krizových situací a propojení dopravní infrastruktury mezi třemi zeměmi. Prezidenti Česka, Rakouska a Slovenska ocenili nové dohody o spolupráci záchranných služeb a diskutovali o dalším rozvoji transevropských dopravních sítí. Setkání tak potvrdilo význam úzké kooperace nejen na vládní, ale i občanské úrovni. 

DZS se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3). Foto: Kancelář prezidenta republiky, Zuzana Bönisch
DZS se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3). Foto: Kancelář prezidenta republiky, Zuzana Bönisch

DZS vnímá svou účast na summitu jako další krok v posilování vzdělávacích a výzkumných příležitostí pro mladé lidi. Spolupráce mezi institucemi, školami i jednotlivci je klíčem k udržitelnému rozvoji společnosti a budoucímu úspěchu. Díky mezinárodním projektům a programům, jako je Erasmus+ či Evropský sbor solidarity, má stále více mladých lidí možnost získat cenné zkušenosti a kompetence pro svou profesní i osobní budoucnost.

Studentské projekty prezentované ve Slavkově

Následující výčet je oficiálním textem kanceláře prezidenta republiky a JIC.

DZS se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3). Foto: Kancelář prezidenta republiky, Zuzana Bönisch
DZS se aktivně podílel na letošním summitu Slavkovského formátu (S3). Foto: Kancelář prezidenta republiky, Zuzana Bönisch
  • Laser Satellite Recovery (LASAR) - prezentoval Simon Klinga

Tým vedený Simonem Klingou, studentem Gymnázia Brno-Bystrc, vyhrál soutěž NASA Conrad Challenge. Navrhli řešení pro dálkovou opravu družic a zvítězili v konkurenci 2000 týmů z celého světa. Simon je aktivní v komunitě podnikavých studentů, rozjíždí výukové kosmické stavebnice pro výuku ve školách.

  • Mourning Tide | Studentská hra s mezinárodním ohlasem - prezentovali Marie Kuklíková a Gal Mond (CZ)

Hru Mourning Tide vyvinul pětičlenný tým studentů z oboru Game Art na Střední škole umění a designu pod vedením Marie Kuklíkové. Hra, která vznikla během pouhých dvou týdnů, si rychle získala mezinárodní uznání a upoutala pozornost významných herních influencerů – včetně Markipliera, jednoho z nejvlivnějších tvůrců na YouTube s 33 miliony odběratelů. Marie je také součástí inkubátoru Gamebaze při JIC, kde nadále rozvíjí své dovednosti v oblasti herního designu a podnikání.

  • Kráčející robot - prezentoval Sebastian Matoušek (CZ)

Sebastián je studentem Gymnázia Matyáše Lercha. Sestavil dvounohého kráčejícího robota Arnolda, se kterým vyhrál ocenění české hlavičky i mezinárodní vědeckou soutěž CASTIC v Číně. Je aktivním lektorem pro FABLAB, kde inspiruje ostatní prostřednictvím praktického technologického vzdělávání. Plánuje se hlásit na americkou MIT.

  • Robotika pro adaptivní výrobu - prezentoval Michal Lajčiak (SK)

Michal Lajčiak, student Střední průmyslové školy v Dubnici nad Váhom, se zaměřuje na real-time rekonfiguraci výrobních linek. Vyvíjí rojové subsystémy pro rozhodování, komunikaci a řízení, čímž otevírá cestu k adaptivnější a efektivnější výrobě.

  • AI vzdělávací asistent pro snadnější studium - prezentoval Matej Gregor (SK)

Inovativní aplikace využívající umělou inteligenci, která mění studijní materiály v interaktivní vzdělávací zážitek. Zpracovává informace ze školních osnov do přednášek, které pomáhají studentům lépe informace vstřebávat. Aplikace také generuje otázky, které simulují reálné testy s jednou správnou a třemi nesprávnými odpověďmi. Uživatelé si navíc mohou vytvořit vlastní podcast z těchto otázek, čímž zapojují více smyslů a lépe si informace zapamatují. Pokud má student vlastní materiály, může nahrát fotografii nebo PDF a aplikace na základě obsahu vygeneruje kvízy na míru.

  • ESGeneo | Inteligentní AI platforma pro ESG compliance a udržitelnost - prezentovali Timea Klopčeková a Šimon Andrejčák (SK)

ESGeneo je chytrá platforma řízená umělou inteligencí, která pomáhá firmám přesně měřit, optimalizovat a reportovat jejich environmentální a sociální dopady. Prostřednictvím personalizovaného dotazníku umožňuje podnikům vyhodnotit spotřebu energie, zajistit soulad s ESG regulacemi (ESRS, CSRD) a zefektivnit udržitelnost. Díky pokročilým algoritmům ESGeneo analyzuje emise CO₂, identifikuje oblasti pro zlepšení a automatizuje ESG reportování, čímž výrazně snižuje administrativní zátěž. Platforma pomáhá startupům i zavedeným firmám zvyšovat transparentnost pro investory a tendry, podporovat udržitelnost a přispívat k zelenější budoucnosti prostřednictvím chytré správy ESG.

  • Výzkumné boxy pro základní školy - prezentovali Jan Hager a Leon Rozboril (AT)

Podpora mladých talentů v oblasti technických oborů je jednou z velkých výzev současného vzdělávacího systému. Aby vzbudili zájem o technické obory u nejmladší generace, studenti obchodní akademie BHAK Bruck an der Leitha, Jan Hager a Leon Rozboril, vytvořili speciální výzkumné boxy pro základní školy.

  • Wirtschafts Akademie Waldviertel - prezentovali Marlies Führer a Roland Gundacker (AT)

Virtuální výuka je inovací, která otevírá nové možnosti pro vzdělávací instituce v 21. století. Inspirativním příkladem je Wirtschafts.Akademie.Waldviertel v Rakousku, která využívá moderní technologie k tomu, aby studenti mohli navštěvovat specializované kurzy z různých míst a účastnit se výuky, aniž by museli fyzicky opustit svou školu.

  • Digitální dvojče - prezentovali Sabine Kloiber a Bernhard Frei (AT)

Ovládání robota pomocí virtuálního headsetu – Digitální dvojče – projekt zkoumající integraci robotiky a virtuální reality, který umožňuje ovládání robotů v reálném čase prostřednictvím systému digitálního dvojčete.