Shrnutí studie o rovnosti a spravedlnosti ve vzdělávání nyní v českém překladu

Eurydice

Jak uspořádání vzdělávacího systému v dané zemi ovlivňuje rovnost a spravedlnost ve vzdělávání?

Přinášíme český překlad studie publikace Eurydice Brief Equity in school education in Europe přináší hlavní poznatky rozsáhlé studie věnované tomuto tématu. Autoři se pokusili identifikovat takové systémové prvky a opatření, která jsou spjata s vyšší, resp. nižší rovností ve výkonech žáků na základních a středních školách. Podkladem pro porovnání výsledků studentů byly mezinárodní výzkumy PISA, PIRLS a TIMSS. Ve středu zájmu stály následující rysy vzdělávacích systémů: účast na předškolním vzdělávání, financování regionálního školství, diverzita škol, volba školy a její podmínky, kritéria přijímacího řízení, vzdělávací dráhy a počátek jejich diferenciace, opakování ročníku, autonomie a odpovědnost škol, podpora školám se znevýhodněnými žáky či podpora žákům a studentům s horšími vzdělávacími výsledky.

Obrázek studie Shrnutí Eurydice: Rovnost ve školním vzdělávání v Evropě