Program podpory českého kulturního dědictví v zahraničí (krajané, lektoři)

Program podpory českého kulturního dědictví v zahraničí (krajané, lektoři)

Upevňování povědomí o českém kulturním dědictví především vysíláním lektorů českého jazyka na vysoké školy v cizině a vysíláním učitelů ke krajanským komunitám v zahraničí a zajištěním studia krajanů v ČR.

Duben 2014

Austrálie, Melbourne

Prázdninové dílny pro děti

Eliška Kyršová

Dne 10. dubna uspořádala Česká škola Melbourne dvě prázdninové dílničky pro děti ve věku od 4 do 8 let. Dvouhodinových dílen se dohromady zúčastnilo 7 dětí. Na prvním workshopu jsme nejvíce pracovali s rytmem a pohybem. Příběh workshopu se točil kolem slůněte, které v Africe navštěvovalo jiná zvířata. Děti se naučily básničku a 2 nové písničky, které si doprovázely na xylofony, bojovaly s pštrosem o jeho vejce nebo si zkoušely rytmem znázornit chůzi různých divokých zvířat. Tématem druhé dílny byla pošta. Děti se dozvěděly o vývoji doručování pošty i způsobech doručení. Každý si vyrobil vlastní dopisní obálku, známku i pohled, který mohl někomu darovat.

Já jsem vymýšlela náplň obou dílen, připravovala materiál (pracovní listy s písničkami nebo úkoly a podklady k poštovní dílně). Zároveň se mi podařilo přesvědčit místního amatérského kameramana, aby z workshopů natočil video, které by mohlo sloužit k další propagaci školy. Po dalších 10 hodinách společné práce tak vznikl krátký sestřih z obou dílen.

 

Velikonoční workshop

Eliška Kyršová

14. dubna jsem k příležitosti oslavy Velikonoc zorganizovala workshop s besedou pro krajany. Cílem bylo oprášit některé zapomenuté tradice Velikonoc a připomenout si, že Velikonoce nejsou jen pondělí, zajíček a barevné vejce. Diskutovalo se například o tom, co z Velikonoc souviselo s vírou a co s pověrami, od čeho je odvozeno slovo kraslice nebo co znamená šmirkus. Po teorii následovala praxe, a tak si každý účastník workshopu upletl vlastní pomlázku z osmi proutků. Nejmladšímu účastníkovi workshopu bylo 26 let a nejstarší účastnici téměř 80. Všichni to zvládli na výbornou.

Při přípravě celého workshopu jsem věnovala velkou pozornost propagaci, výrobě pozvánek a hledání účastníků, ale nejvíce času jsem nakonec strávila s přípravou materiálu na pomlázky. Najít v Melbourne vrbu vůbec nebylo lehké, našli jsme jen vrbu smuteční, která má navíc v období Velikonoc podzim, a proto je k pletení naprosto nevhodná. Přesto se pomlázky podařily a u tvůrců vzbudily velké nadšení.

 

 

Brazílie, Batayporã

Brazilské kraslice v Baťově Dobré vodě

Markéta Pilátová

Přesně v poledne 14. 4. 2014 začala ve škole Jana Antonína Bati v městečku Batayporã (v překladu Baťova Dobrá voda) „ Velká kraslicová dílna“, trvala až do večera a vystřídalo se na ní 159 žáků prvního stupně školy Jana Antonína Bati. Každý žák si přinesl jedno doma připravené vyfouknuté vejce a mohl si vybrat z několika tradičních českých a moravských technik jejich zdobení. S přípravou techniky kreslení barevnými vosky a barvení vejcí v punčoše rostlinnými barvivy a s technikou malování pomocí hustých barev pomáhala zejména paní učitelka výtvarné výchovy Cida a šest dobrovolnic z vyšších ročníků, vnučka zakladatele města a školy paní Dolores Baťa Arambašičová, ředitel Centra historické paměti Jindřicha Trachty pan Evandro Trachta, který vlastnoručně vyrobil 6 speciálních stojánků na rozehřívání vosku, a také paní kuchařka, která velkoryse zapůjčila nádobí na vaření a hlídala, aby děti nepadaly do hrnců s barvivem z červené řepy. K celému kraslicovému odpoledni hrálo CD s českými a moravskými velikonočními říkadly. „Pro děti to byl zážitek, bylo to totiž něco úplně jiného, než na co jsou před Velikonocemi zvyklé. Mohly rozvinout svou fantazii nečekaným způsobem, což je nejdůležitější,“ pochvalovala si paní učitelka Cida.

 

 

Ukrajina, Čechohrad

Velikonoce

Jiří Bernkopf

Čechohradské děti z 3., 4. a 6. třídy ZŠ se 21. 4. 2014 zúčastnily melitoplského velikonočního mezikonfesního festivalu. Na akci jsem pro ně vybral jednu z nejstarších českých písní Bůh všemohoucí z 12. století, dále píseň Vesel se nebes, královno od Adama Michny z Otradovic a ruskou modlitbu Bog moj buď prevozněsjon. Děti přednesly také české verše k oslavě vzkříšení Krista a zatancovaly českou polku. Na akci nás pozval polský kněz Adam, který provádí dvakrát týdně mše v Čechohradském kostele.

Festival je ve městě konán každoročně na podporu tolerance mezi vyznáními a pro nás byl vhodnou příležitostí, jak dětem připomenout jejich kulturní dědictví, kterým katolická víra v Čechohradě jednoznačně je.

Záznam z akce je na mém blogu na této adrese http://ucecha.blogspot.com/2014/04/vystoupeni-cechohradskych-deti.html

 

 

USA, Chicago

Košt

Klára Moldová

O víkendu jsem se zúčastnila koštu vína pořádaného v české katolické misii manžely Cíchovými. V průběhu minulého měsíce nosili lidé vzorky alkoholu odborné komisi. Ta pak před samotnou slavností obodovala všechny zúčastněné a seřadila je podle úspěšnosti jejich darovaného vína. Na Boží hod velikonoční se lidé sešli v kostele na českou mši, následoval oběd - řízek s bramborovým salátem a nepřeberné množství českých koláčů a zákusků. Nechybělo samozřejmě koštování všech vzorků vína! V průběhu celého odpoledne hrála k poslechu cimbálová muzika. Pro děti byl připraven americký tradiční „egg hunt". Akce se už koná pátým rokem a těší se veliké oblibě.

 

Velikonoce

Klára Moldová

Česká škola T. G. Masaryka se v neděli 13. dubna zúčastnila velikonočních trhů pořádaných v Klasu - nejstarší české restauraci Spojených států. Akce se zúčastnilo 60 dětí a 80 dospělých. Stůl české školy se prohýbal pod darovanými knihami od nakladatelství Meander, které bylo pyšné, že se dostalo až do Chicaga! Nechyběly tradiční české velikonoční aktivity jako pletení pomlázky a malování kraslic. K tanci a poslechu hrála cimbálová muzika. Část dětí z české školy zahrála pro večejnost pohádku O veliké řepě, kterou jsme nacvičovali na vánoční besídku.

 

Služební cesta do Kalifornie

Klára Moldová

San Francisco

Česká komunita v San Franciscu je z podstatné většiny zastoupena mladými rodinami, které sem přišly za prací, převážně do Silicon Valley, a v Americe zůstávají dočasně. Proto existuje veliká poptávka po kvalitním vzdělávání dětí, stejně tak i dospělých cizinců, kteří jsou zase vysíláni na služební cesty do Čech. Poptávce se snaží vyhovět Czech School of California, druhá největší česká škola světa, která má v pobřežní oblasti San Francisca hned pět lokalit.

Los Angeles

V Los Angeles jsem poznala zástupce dvou českých škol. Czech School of Los Angeles provozovaná pod hlavičkou Sokola a GK v LA sídlila do loňského roku v prostorách GK, ale vzhledem k víkendovému rozvrhu bylo pro GK z organizačních důvodů dále nemožné vyučování pořádat. Dnes se škola koná v St. Andrew's Lutheran Church ve Westside, má 40 dětí, 3 učitele a stále se rozrůstá. Dva roky stará Czech School West Coast v Orange County vzdálená od LA 1,5 hod jízdy začínala fungovat v počtu 50 studentů (dětí i dospělých) s prosperujícím rozvojem, ale v současné době bojuje s otevřením dalšího semestru kvůli nízkému počtu žáků.

San Diego

Czech School of San Diego má své pobočky na dvou místech – v Rancho Santa Fe a v El Cajonu. Navštívila jsem obě lokality. V Ranchu Santa Fe jsem si prohlédla prostory a El Cajonu jsem strávila sobotní den. Ráno jsem spolu s místní paní učitelkou odučila děti ve věku 4 až 6 let, po společném obědě s rodiči jsme se sešli na přednášce o logopedii v počtu 20 účastníků. Po přednášce jsme ještě diskutovali se všemi zúčastněnými o metodice a vhodných učebnicích pro děti.